Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

ХУДОЖНІЙ РИНОК КИЄВА (КІНЕЦЬ ХІХ - ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТЬ): ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ТИПОЛОГІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Павліченко, Надія Валеріївна
dc.date.accessioned 2021-08-17T11:09:35Z
dc.date.available 2021-08-17T11:09:35Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Павліченко Н. В. Художній ринок Києва (кінець XIX - початок XXI століть): особливості функціонування та типологічні характеристики : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. культурології : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури (культурологія)" / Надія Валеріївна Павліченко ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. К., 2017. 18 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3222
dc.description Dissertation is dedicated to the analysis of structural components and typology of the Ukraine art market in terms of deployment of early capitalist relations and autonomy of cultural field in late 19th - early 20th century, the end of 20th - beginning of 21st century. We bypass period of the Soviet Union, because in this stage the art market was entirely dominated by the state, and requires special research. We propose a system of theoretical and methodological analysis of the art market, which involves analysis of the relationship between its structural participants. The leading role in the study took precisely the principle of cultural comparativism that allows the parallel investigation of the system the artist (or the artistic product) - the market - the buyer. Due to the chosen strategy significant features of the process of formation of history and modern Ukrainian art can be verified in the study of the art market in Kiev of named periods. Drawing School founded by Mykola Murashko (1875-1900) was a center of Kyiv artistic life of the late 19th century. Using archival sources the current state of the art market in late 19th - early 20th century is shown; a significant impact of capitalism on the development of individual artists and artistic popular styles is demonstrated. The role of private initiative in the development of art, art collections, and organization of public museums was extremely important, even weightier than the role of the state. Due to the activity of enthusiasts were not only the first public meeting open, but also state institutions such as the Museum of Antiquities and Arts (today the National Art Museum of Ukraine) organized. Structural component of contemporary Ukrainian art market are revealed compared with the experience of the USA and Europe in historical context. The contemporary Kyiv art market requires more qualified intermediaries who would provide the link between the artist and the collector (gallery owners, curators, art dealers). The development of the art market also requires a number of relevant laws at the state level, mainly concerned patronage and taxes on the acquisition of art works. Typological characteristics of components are shown, along with individual strategies of participants of the art market resulting in the popularization and development of modern Ukrainian artists and the involvement of Ukraine to the world artistic processes. uk_UA
dc.description.abstract Дисертацію присвячено аналізу структурних складових та типології художнього ринку України в умовах розгортання ранніх капіталістичних відносин та посилення автономії культурного поля. До цього періоду відноситься кін. ХІХ - поч. ХХ ст., кін. ХХ - поч. ХХІ ст., оскільки у період СРСР художній ринок був повністю підпорядкований державі і вимагає окремого дослідження. Завдяки використанню архівних джерел показано актуальний стан митецького ринку кінця ХІХ - початку ХХ ст., продемонстровано значний вплив капіталізму на розвиток окремих митців та популярності мистецьких стилів. Виявлено структурні складові сучасного українського художнього ринку у порівнянні з досвідом США та Європи у історичному розрізі. Показано типологічну характеристика цих складових та індивідуальні стратегії учасників мистецького ринку, результатом чого є популяризація та розвиток сучасних українських художників та залучення України до світових мистецьких процесів. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського uk_UA
dc.subject художній ринок uk_UA
dc.subject Київ uk_UA
dc.subject мистецький ринок uk_UA
dc.subject мистецькі стилі uk_UA
dc.subject українські художники uk_UA
dc.subject автономізація художнього поля uk_UA
dc.subject продаж творів мистецтва uk_UA
dc.subject арт-менеджмент uk_UA
dc.subject художня галерея uk_UA
dc.subject аукціон uk_UA
dc.subject арт-дилер uk_UA
dc.subject меценат uk_UA
dc.subject колекціонер uk_UA
dc.title ХУДОЖНІЙ РИНОК КИЄВА (КІНЕЦЬ ХІХ - ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТЬ): ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ТИПОЛОГІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ uk_UA
dc.title.alternative Kyiv art market (late 19th - early 21st centuries): functioning features and typological characteristics uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу