Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | ПАВЛЕНКО, АНДРІЙ МИХАЙЛОВИЧ | |
dc.date.accessioned | 2021-08-17T13:35:05Z | |
dc.date.available | 2021-08-17T13:35:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Павленко А. М. Симфонії у творчості Франсуа-Жозефа Госсека: авторська версія жанру : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Андрій Михайлович Павленко ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. К., 2020. 17 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3227 | |
dc.description | The research is dedicated to symphonic works of François-Joseph Gossec a French 18th century composer, in the aspect of comprehension of symphony’s genre models in different national traditions and innovations in imagery, structure, form and composition, reflecting the influence of the unique French cultural and musical tradition. The dissertation provides an overview of the dominant ideas of musical aesthetic in the middle of the Age of Enlightenment in Western Europe and peculiarities of its genre hierarchy. Emphasizing the educational role of the art, the philosophers of the Age of Enlightenment had built a hierarchy of branches of art and genres in the artistic system of the epoch, headed by the theatre. The instrumental music of academic practice kept its practical function and remained in the niche of private chamber tradition. Symphony was born as a practical result of this process, becoming the highest form able to incarnate the philosophic concepts of human existence by instrumental means. Being a French composer, F.-J. Gossec had reflected the national interpretations of ideas of the Enlightenment in his social and artistic activities, which has resulted in a specific dynamic of development of the genre of symphony in his heritage. The composer created his symphonies with reference not only to the achievements of Italian, German and Austrian colleagues, but also to particular features of French musical culture and his own vision of the genre, inspired by his interest to opera. Unlike the others founders of the national examples of symphonic cycles, tending to a typical model with a fixed concept, F.-J. Gossec continues experimenting throughout his life. Quite often the composition of his cycles is defined by the content. Apparently, the swift development of social and political life in France, which caused one of specific features of the national music theatre - a very quick reaction of all its genres to the processes in political and social situation, has consequently influenced the character of dynamics of the national model of symphony. An important peculiarity of F.-J. Gossec’s author style is the use of programme in symphonies because of its popularity in French art, where the program works both by title and content were rather widespread. His work in the field of opera and ballet has also influenced his approach to instrumental works. F.-J. Gossec can be confidently recognized as innovator in creation and development of program symphonic works. As a result, a purely instrumental genre reflects the unique traditions of French music and culture in general, where theatricality and program approach were predominant features. The analysis of all periods of the composer’s symphonic heritage leads to the conclusion that F.-J. Gossec was a founder of an independent national tradition, where he used achievements of the leading European symphonic schools of the epoch (Italian School and Mannheim School), subjecting them to a purely French up-to-date spiritual, aesthetic and artistic trends. This was achieved through the creation of individual combinations of intonation and imagery thematic complexes, as well as a specific model of their interaction, uncommon for European practice of that time. Another important aspect is the composer’s vision of certain movements or the entire cycles as phenomena of instrumental music with a hidden program, and sometimes with an implicit storyline, which had a significant impact on the composition, structure and content of genre’s framework. | uk_UA |
dc.description.abstract | У дисертації досліджується симфонічна творчість Франсуа-Жозефа Госсека у аспекті осмислення ним інонаціональних моделей жанру симфонії та інновацій в образності, структурі, формі, композиції, які були результатом віддзеркалення неповторності французької культурно-музичної традиції. Через окреслення панівних положень музичної естетики середини доби західноєвропейського Просвітництва загалом і французького зокрема, простежується розвиток жанру симфонії у провідних національних музичних школах середини XVIII століття. Розгляд усіх періодів симфонічної спадщини одного з найяскравіших французьких представників - Ф. Ж. Госсека - дає можливість дійти висновку, що він був засновником самостійної традиції, у якій досягнення передових симфонічних шкіл Європи (італійської, мангаймської та австрійської) він підкорював духовним, естетичним і мистецьким тенденціям національної культури. Це відбувалося шляхом формування індивідуальних комбінацій інтонаційно-образних тематичних комплексів та нетипової для європейської практики того часу моделі їхньої взаємодії. Важливим аспектом поставало композиторське бачення окремих частин або цілісних циклів як феноменів інструментальної музики із прихованою програмністю, а у окремих випадках - зашифрованою у тексті сюжетикою, що помітно впливало на композиційне, структурне та змістовне наповнення жанрового каркасу. Стрімкий розвиток соціально-політичного життя Франції породжував швидку реакцію усіх жанрів на зміни суспільної та духовної ситуації, що у підсумку вплинуло і на характер динаміки національного зразка симфонії. На відміну від решти фундаторів симфонічного циклу, які тяжіли до створення типової моделі з усталеною концепцією, Ф.-Ж. Госсек не полишає експериментів протягом життя, тому композиція його циклів нерідко визначається змістом. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського | uk_UA |
dc.subject | симфонія | uk_UA |
dc.subject | творчість Франсуа-Жозефа Госсека | uk_UA |
dc.subject | Госсек Франсуа-Жозефа | uk_UA |
dc.subject | авторська версія жанру | uk_UA |
dc.subject | жанр | uk_UA |
dc.subject | національні музичні школи | uk_UA |
dc.subject | симфонічна спадщина | uk_UA |
dc.subject | французька симфонія | uk_UA |
dc.subject | класична симфонія | uk_UA |
dc.subject | інструментальна музика | uk_UA |
dc.subject | моделі симфонічного жанру | uk_UA |
dc.subject | симфонічний жанр | uk_UA |
dc.title | СИМФОНІЇ У ТВОРЧОСТІ ФРАНСУА-ЖОЗЕФА ГОССЕКА: АВТОРСЬКА ВЕРСІЯ ЖАНРУ | uk_UA |
dc.title.alternative | Symphonies in the heritage of François-Joseph Gossec: the author’s version of the genre | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |