dc.contributor.author |
Волкомор, Віталій Вікторович |
|
dc.date.accessioned |
2021-08-18T09:56:00Z |
|
dc.date.available |
2021-08-18T09:56:00Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Волкомор В. В. Аудіомастерінг у логіці мистецтвознавчого дискурсу // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 2. С. 247-251. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3235 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to determine the specifics of audio mastering in the context of modern art of sound recording; to characterize the phenomenon of audio mastering in the context of enhancing the aesthetic features of the sound recording of a musical work. Methodology. The interdisciplinary nature of the tasks posed in the study led to the use of an integrated method of modern art history. In particular, the following were applied: a comparative method (for a comparative analysis of scientific publications of foreign researchers in which the problems of audio mastering are considered from the perspective of modern cultural studies and art history); analytical (contributed to the analysis of analytical and empathic methods in the context of the specifics of audio mastering); typological method (to identify typological signs of audio mastering); a method of description and analysis (to study and comprehend the processes of creative activity of an audio mastering engineer as a representative of the field of technical arts); theoretical generalization method (for research findings). Scientific novelty. For the first time in the domestic art criticism, the phenomenon of audio mastering is studied in the context of the formation of the listener's emotional reaction to the sound recording of a musical work; the activity of audio mastering engineers was examined and its specificity was determined, in particular, the expediency of using analytical and empathic methods in the process of audio mastering in synergy was discovered in order to improve the aesthetic indicators of musical composition. Conclusions. A study of audio mastering from the standpoint of modern art criticism revealed that this phenomenon, synthesizing aspects of technology and art, consists in the skill of combining methods and methods for improving the sound recording of a musical work in order to enhance the effectiveness of its impact on the listener, satisfy aesthetic needs, and preserve and transmit the heritage of modern musical art in the global art and information space. The specificity of the art of audio mastering is to ―mask‖ for the listener the very fact of the vocalist and/or musicians performing work in front of a microphone or using a dynamic range compressor – masterfully performed audio mastering largely goes unnoticed, forming the listener's emotional reaction and his perception of unique qualities over time musical performance. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – визначити специфіку аудіомастерінгу в контексті сучасного мистецтва звукозапису; охарактеризувати феномен аудіомастерінгу в контексті посилення естетичних особливостей звукозапису музичного твору. Методи дослідження. Міждисциплінарний характер поставлених у дослідженні завдань обумовив застосування комплексного методу сучасного мистецтвознавства. Зокрема, застосовано порівняльний метод (для порівняльного аналізу наукових публікацій зарубіжних дослідників, у яких проблематику аудіомастерінгу розглянуто з позицій сучасної культурології та мистецтвознавства); аналітичний (що посприяв аналізу аналітичних та емпатичних методів у контексті специфіки аудіомастерінгу); типологічний метод (для виявлення типологічних ознак аудіомастерінгу); метод опису та аналізу (для вивчення та осмислення процесів творчої діяльності інженера аудіомастерінгу, як представника галузі технічних мистецтв); метод теоретичного узагальнення (для висновків дослідження). Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено феномен аудіомастерінгу в контексті формування емоційної реакції слухача на звукозапис музичного твору; розглянуто діяльність інженерів аудіомастерінгу та визначено її специфіку, зокрема виявлено доцільність застосування аналітичних та емпатичних методів у процесі аудіомастерінгу в синергії, з метою покращення естетичних показників музичної композиції. Висновки. Дослідження аудіомастерінгу з позицій сучасного мистецтвознавства дозволило виявити, що даний феномен, синтезуючи аспекти технології і мистецтва, полягає в майстерності комбінування способів і методів поліпшення звукозапису музичного твору з метою посилення ефективності його впливу на слухача, задоволення естетичних потреб, а також збереження і передачі спадщини сучасного музичного мистецтва в загальносвітовому художньому та інформаційному просторі. Специфіка мистецтва аудіомастерінга полягає в тому, щоб «замаскувати» для слухача сам факт виконання вокалістом та / або музикантами твору перед мікрофоном або використання компресора динамічного діапазону. Майстерно виконаний аудіомастерінг, багато в чому залишається непоміченим, формуючи емоційну реакцію слухача і сприйняття їм унікальних якостей музичного виконання. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
аудіомастерінг |
uk_UA |
dc.subject |
мистецтво звукозапису |
uk_UA |
dc.subject |
аналітичні методи |
uk_UA |
dc.subject |
естетика музичного твору |
uk_UA |
dc.subject |
емпатичні методи |
|
dc.title |
АУДІОМАСТЕРІНГ У ЛОГІЦІ МИСТЕЦТВОЗНАВЧОГО ДИСКУРСУ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Audio mastering in the logic of art history discourse |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |