Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

СЦЕНІЧНИЙ КОСТЮМ: ЕВОЛЮЦІЯ ЗМІСТІВ У ХІХ СТ. (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ТЕАТРАЛЬНИХ ТРУП ПІДРОСІЙСЬКОЇ ЧАСТИНИ УКРАЇНИ)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Несен, Ірина Іванівна
dc.date.accessioned 2021-08-27T10:59:18Z
dc.date.available 2021-08-27T10:59:18Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Несен І. І. Сценічний костюм: еволюція змістів у ХІХ ст. (за матеріалами театральних труп підросійської частини України) // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 1. С. 53-57. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3280
dc.description The purpose of the article consists of the definition of basic forms and stylistics of the scenic costume from the beginnings of appearance in Ukraine of professional theater till the end of the XIX century. The methodology of the research is based on keeping historiography tradition and interdisciplinary approaches because the historical context of research is connected to formal-stylistics analysis and the iconological method, which helps to discover the context of theatrical outfits and track symbols of time in it. The scientific novelty consists of the separation of main stylistic theatrical costume types which appeared and were used in theatrical practices in different time periods of the XIX century. Conclusions. Conducted research shows that since the moment when the first theaters appeared in Ukraine (the end of the XVIII century), there exist two style directions in the scenic outfits: aristocratic (french) and democratic (folk) types. The last is connected with folklore and calendar holiday traditions and was evolved in folk cultural revival context in Over-Dnieper Ukraine, which was started in 1798 by I. Kotlyarevsky‘s Aeneid. The traditional costume became the main component of the amateur period of the Ukrainian theater, which grew in the national repertoire (operas "Natalka Poltavka", "Zaporozhets over the Danube", the play "The Russian Magician", the drama "Nazar Stodolya"). It organically melted into a variety of folk costumes, which were made and used by Ukrainian troupes of professional theater in the period of 1882-1914. This costume became the face of the national poetic theater. The most important function of theatrical attire is its participation in the synthesis of means of revealing the characters of the play, its meaningful composition. In this synthesis, the costume functions in a chain of concepts: text, play, character, actor, role, image. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті полягає у визначенні основних форм і стилістики сценічного костюму від початків виникнення в Україні професійного театру до кінця ХІХ ст. Методологія дослідження ґрунтується на дотриманні історіографічної традиції і міждисциплінарних підходах, оскільки історичний контекст поєднано з формально-стилістичним аналізом й іконологічним методом, що допомагає виявити зміст театрального вбрання й відстежити у ньому символи часу. Наукова новизна полягає у виділенні основних стилістичних типів театрального костюму, що виникли і використовувались у вітчизняних театральних практиках на різних етапах ХІХ ст. Висновки. Проведене дослідження свідчить, що від моменту зародження в Україні перших професійних театрів (кінець ХVІІІ ст.) у сценічному вбранні співіснували два стильові напрями: аристократичний (наслідував французькі смаки) й демократичний (народний) типи. Останній пов‘язаний з фольклором і календарними святковими традиціями і розвивався у контексті культурного відродження в Наддніпрянській Україні, яке від 1798 р. започаткувала «Енеїда» І. Котляревського. Традиційний костюм став головною складовою аматорського періоду українського театру, що зріс на національному репертуарі (опери «Наталка Полтавка», «Запорожець за Дунаєм», п‘єса «Москаль чарівник», драма «Назар Стодоля»). Він органічно переплавився у похідні стилізовані різновиди народного вбрання, що виготовлялось і використовувалось українськими трупами професійного театру у період 1882–1914 рр. і стало обличчям національного поетичного театру. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject дворянський театр uk_UA
dc.subject народний театр uk_UA
dc.subject культурне відродження uk_UA
dc.subject сценічний костюм uk_UA
dc.subject традиційний костюм uk_UA
dc.subject синтез театральних засобів uk_UA
dc.title СЦЕНІЧНИЙ КОСТЮМ: ЕВОЛЮЦІЯ ЗМІСТІВ У ХІХ СТ. (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ТЕАТРАЛЬНИХ ТРУП ПІДРОСІЙСЬКОЇ ЧАСТИНИ УКРАЇНИ) uk_UA
dc.title.alternative Scenic costume: evolution of contents in XIX (by theatrical troupes materials Russia-belonged part of Ukraine) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу