Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

ПРОДЮСЕР ЯК КЛЮЧОВА ПОСТАТЬ АРТ-РИНКУ ПОСТМОДЕРНОЇ КУЛЬТУРИ ХХІ СТОЛІТТЯ

Show simple item record

dc.contributor.author Ліхута, Ігор Леонідович
dc.date.accessioned 2021-09-01T11:58:12Z
dc.date.available 2021-09-01T11:58:12Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Ліхута І. Л. Продюсер як ключова постать арт-ринку постмодерної культури ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 1. С.186-191. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3314
dc.description The purpose of the article is to analyze the activities of the producer and cultural and anthropological understanding of the producer as a key figure in the art market of the postmodern culture of the XXI century. Methodology. The conceptual methodological core of the study is a comparative analysis of production as a phenomenon of modern culture and, in particular, culturological analysis of the figure of the producer as a symbolic subject in the light of the progressive development of the third wave society. Using the method of hermeneutic interpretation, the peculiarities of the producer's activity as a key figure in the art market of postmodern culture are revealed. The scientific novelty lies in the conceptualization of the figure of the producer as a phenomenon of humanitarian knowledge of the postmodern culture. It is hypothesized that the worldview of the new synthetic worldview of the producer may be a new paradigm that replaces the third wave: altermodern. Its characteristic features are glocalization, cluster practice, transculture, etc. Conclusions. Understanding of production as a phenomenon of the art market and the figure of the producer (entrepreneur, manager) as a key figure in the creative economy showed that this model of economic relations belongs to the third wave and is a typical manifestation of symbolic exchange. The specificity of the economy of experiences is the escalation of the free market, which through universal enthusiasm tries to appropriate the sphere of artistic culture and turn art products into brands and goods. The metalanguage of the art market, built on the principles of information aesthetics, provides for diffuse mechanisms of assimilation of the world, with many hybrid forms and gradual displacement by art sponsorship, which becomes a commercial concept. This applies to both individual and national acts of creativity, which is reflected in the practices of multiculturalism. The development of symbolic exchange in the creative economy has led to the institutionalization of the institution of production as a mechanism of mediation between the artist and the public, which needs an accessible art product that can differently affect the ontological adequacy of the work. uk_UA
dc.description.abstract Метою роботи є розгляд діяльності продюсера та культурно-антропологічне осмислення продюсера як ключової постаті арт-ринку постмодерної культури ХХІ століття. Методологія дослідження. Концептуальним методологічним ядром дослідження є компаративний аналіз продюсерства як явища сучасної культури і, зокрема, культурологічний аналіз фігури продюсера як символічного суб‘єкта у світлі прогресуючого розвитку суспільства третьої хвилі. За допомогою метода герменевтичної інтерпретації розкриті особливості діяльності продюсера як ключової постаті арт-ринку постмодерної культури. Наукова новизна полягає у концептуалізації постаті продюсера як феномену гуманітарного знання постмодерної культури. Висувається гіпотеза, що світоглядними засадами нового синтетичного світогляду продюсера може стати нова парадигма, що йде на зміну третій хвилі: альтермодерн. Її характерними рисами є глокалізація, кластерна практика, транскультура тощо. Висновки. Осмислення продюсерства як феномену арт-ринку та постаті продюсера (антрепренера, менеджера) як ключової фігури креативної економіки показало, що означена модель економічних відносин належить до третьої хвилі і є типовим виявом символічного обміну. Специфікою економіки переживань є ескалація вільного ринку, який шляхом універсального захоплення намагається присвоїти сферу художньої культури і перетворити арт-продукти на бренди і товари. Метамова арт-ринку, побудована за принципами інформаційної естетики передбачає дифузні механізми засвоєння світу, з безліччю гібридних форм та поступовим витісненням спонсорством мистецтва, яке перетворюється на комерційний концепт. Зазначене стосується як індивідуальних, так і національних актів творчості, що відображене в практиках мультикультуралізму. Розвиток символічного обміну в креативній економіці призвів до інституалізації інституту продюсерства як механізму медіації між митцем та масовою публікою, яка потребує доступний арт-продукт, що може по-різному впливати на онтологічні адеквації художнього твору. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject продюсер uk_UA
dc.subject арт-ринок uk_UA
dc.subject арт-продукт uk_UA
dc.subject постмодерна культура uk_UA
dc.subject альтермодерн uk_UA
dc.subject креативна економіка uk_UA
dc.title ПРОДЮСЕР ЯК КЛЮЧОВА ПОСТАТЬ АРТ-РИНКУ ПОСТМОДЕРНОЇ КУЛЬТУРИ ХХІ СТОЛІТТЯ uk_UA
dc.title.alternative Producer as a key figure in the art market of postmodern culture uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account