Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

СПЕЦИФІКА ТВОРЧОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ КЛАСИЧНИХ І СУЧАСНИХ ТЕКСТІВ У РЕЖИСУРІ А. ПРИХОДЬКА

Show simple item record

dc.contributor.author Іващенко, Ірина Віталіївна
dc.contributor.author Стрельчук, Вікторія Олександрівна
dc.date.accessioned 2021-09-06T13:06:30Z
dc.date.available 2021-09-06T13:06:30Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Іващенко І. В., Стрельчук В. О. Специфіка творчої репрезентації класичних і сучасних текстів у режисурі А. Приходька // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 1. С. 221-225. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3329
dc.description The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the interpretive theater direction of A. Prikhodka in the context of experiments with the representation of classical and modern texts. Methodology. Comparative and structural methods have been applied in order to reveal the versatility of the director's intention; the method of hermeneutic and the semiotic method, which contributed to the opportunity to explore the specifics of the director's representation; the hermeneutic method is dominant in the process of evaluating performances since it contributes to the perception of the production as an artistic whole, provided that the functionality of its individual components is understood; the method of semiotic analysis of postmodern stage works, etc. The scientific novelty of the article lies in the fact that the specificity of the representation of classical and modern texts in the work of theatrical director A. Prikhodka is considered in the context of the trends of this process in the modern theatrical space on the basis of comprehensive art history, theater, and cultural analysis. The theoretical views of A. Prikhodka are analyzed, the factors of influence on the production process and its specifics are revealed; an attempt is made to consider the phenomenon of the representation of literary texts from the perspective of postmodern trends in the development of modern Ukrainian theater. Conclusions. The work of A. Prikhodka is characterized by the reworking of the literary source of the production at the text level, including, among other things, a significant substantive reworking - highlighting plot lines, building plot lines, a successive reworking of prose characters into dramatic ones, the emergence of new, non-fictional characters, etc. - turning into a unique a literary script for the author's embodiment of a stage composition with the help of specific means of director's expressiveness of postmodern, realistic and avant-garde theater. The study revealed that the creative representations of classical and modern tests by A. Prikhodka reveal the hidden potential of the literary source, giving it a new philosophical and worldview understanding. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – виявити особливості інтерпретаторської театральної режисури А. Приходька в контексті експериментів з репрезентацією класичних і сучасних текстів. Методологія дослідження. Застосовано компаративний та структурний методи з метою виявлення багатоплановості режисерського задуму; метод герменевтики та семіотичний метод, що посприяли можливості дослідити специфіку режисерської репрезентації; герменевтичний метод є домінантним у процесі оцінки вистав, оскільки сприяє сприйняттю постановки як художнього цілого за умови осмислення функціональності його окремих компонентів; метод семіотичного аналізу постмодерністичних сценічних творів та ін. Наукова новизна статті полягає в тому, що специфіка репрезентації класичних і сучасних текстів в творчості театрального режисера А. Приходька розглянута в контексті тенденцій цього процесу в сучасному театральному просторі та на основі комплексного мистецтвознавчого, театрознавчого та культурологічного аналізу. Проаналізовано теоретичні погляди А. Приходька, виявлено фактори впливу на постановочний процес та його специфіку; здійснено спробу розглянути феномен репрезентації літературних текстів у ракурсі постмодерністичних тенденцій розвитку сучасного українського театру. Висновки. Творчості А. Приходька характерна переробка літературного першоджерела постановки на рівні тексту, що включає, зокрема, і суттєву змістову переробку – виділення сюжетних ліній, зведення фабульних добудов, послідовна переробка персонажів прозових творів на драматичних, поява нових, позафабульних персонажів та ін. – перетворення на унікальний літературний сценарій для авторського втілення сценічної композиції за допомогою специфічних засобів режисерської виразності постмодерністичного, реалістичного та авангардного театру. Дослідження виявило, що творчі репрезентації класичних та сучасних тестів А. Приходька проявляють приховані потенції літературного першоджерела, надають йому нового філософсько-світоглядного осмислення. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Приходько Андрій uk_UA
dc.subject репрезентація uk_UA
dc.subject класичні та сучасні тексти uk_UA
dc.subject інсценування uk_UA
dc.subject постмодернізм uk_UA
dc.subject репрезентаційний простір uk_UA
dc.subject візуальний ряд uk_UA
dc.title СПЕЦИФІКА ТВОРЧОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ КЛАСИЧНИХ І СУЧАСНИХ ТЕКСТІВ У РЕЖИСУРІ А. ПРИХОДЬКА uk_UA
dc.title.alternative The specifics of the creative representation of classical and modern texts in the direction of A. Prikhodko uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account