Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

БІЛОРУСЬКА ДУХОВНО-ПІСЕННА ТРАДИЦІЯ В ІСТОРИЧНІЙ ДИНАМІЦІ

Show simple item record

dc.contributor.author Зосім Ольга Леонідівна
dc.date.accessioned 2020-04-22T15:07:13Z
dc.date.available 2020-04-22T15:07:13Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Зосім О. Л. Білоруська духовно-пісенна традиція в історичній динаміці / Ольга Леонідівна Зосім // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2017. - Вип. ХХХIХ. - С. 107-118 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/333
dc.description Purpose of Article. The study reproduces a complete picture of the formation and development of Belarusian sacred songs in terms of the confessional diversity and national specification; the differences of Belarusian sacred songs from Ukrainian and Russian are described. Methodology is centered in the practice of the combination of historical, cultural, comparative and analytical methods which allowed to characterize the peculiarities of the development of the Belarusian sacred song tradition from the Middle Ages to the present. Scientific Novelty of the research lies in the fact that for the first time in Ukrainian science the historical and cultural discourse of the Belarusian sacred song tradition in its confessional diversity and the national specification was created. Conclusions. In the East Slavonic sacred song repertoire it is most difficult to disassemble the Belarusian component, which is most difficult to distinguish through the linguistic factor, therefore Belarusian songs are usually considered in the context of the Polish, Ukrainian, Russian traditions. Non-Orthodox denominations were played a prominent role in the formation and development of the Belarusian sacred songs, forming the specific feature of ones, which distinguishes it from the other East Slavonic sacred song traditions. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи. У дослідженні відтворено цілісну картину становлення і розвитку білоруської духовної пісенності в її конфесійному розмаїтті та національній специфікації; охара- ктеризовано відмінності білоруської духовної пісенності від української та російської. Методологія дослідження полягає у поєднанні історико-культурного, порівняльного, аналітичного методів, які дали змогу охарактеризувати особливості розвитку білоруської духовно-пісенної традиції від Середньовіччя до сучасності. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше в українській науці було створено історико-культурний дискурс білоруської духовно-пісенної традиції в її конфесійному розмаїтті та національній специфікації. Висновки. У східнослов’янському духовно-пісенному репертуарі найскладніше вичленувати білорусь- кий компонент, який через мовний чинник виділяється найважче, у зв’язку з чим білоруські пісенні твори розглядаються в контексті польської, української, російської традицій. Важливу роль в становленні та розвитку білоруської духовної пісенності відіграли неправославні конфесії, сформувавши її специфічне обличчя, яке відрізняє її від інших східнослов’янських духовно-пісенних традицій.
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject білоруська духовно-пісенна традиція uk_UA
dc.subject духовно-пісенна традиція uk_UA
dc.title БІЛОРУСЬКА ДУХОВНО-ПІСЕННА ТРАДИЦІЯ В ІСТОРИЧНІЙ ДИНАМІЦІ uk_UA
dc.title.alternative Belarusian sacred song tradition in the historical dynamics uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account