Короткий опис(реферат):
Дисертаційна робота присвячена вивченню традиційної обрядової пісенності порубіжжя Середньої Наддніпрянщини та Поділля у межах сучасної Черкащини. На меті наукового дослідження стоїть виявлення ареалів поширення певних музично-етнографічних явищ за їх структурно-типологічними, стилістичними та виконавськими ознаками, визначення й уточнення кордонів регіональних та локальних етнографічних зон, співставлення мелоареалогічних висновків із історичними, лінгвістичними та етнографічними даними.
Для досягнення мети було проведено фронтальне польове обстеження досліджуваної місцевості; залучено друковані, архівні та фоноджерела; транскрибовано пісенні зразки календарного та весільного циклів; здійснено їх мелотипологічний аналіз; результати втілено у формі географічних карт, де наочно представлені знайдені межі ареалів побутування тих чи інших обрядових мелотипів та їх локальних різновидів.
Головними маркерами розмежування наддніпрянської та подільської традицій на території правобережної Черкащини стали: пісенна фактура, виконавська стилістика, притаманна обрядовому співові того чи іншого регіону, наявність чи відсутність певних мелотипів та їх ладові особливості.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to the study of the traditional ritual folk songs from cross-border area of two wide ethnographic regions - Middle Naddnipryanshchyna and Eastern Podillia region within the contemporary Cherkasy region. Differences in the elements of traditional material culture, as well as in the rituals and stylistics of the vernacular within the actual Cherkasy Right-Bank region have been described in detail by dialectologists, historians, and ethnographers.
The purpose of the study is to identify areas of certain musical and ethnographic phenomena distribution by their structural, typological, stylistic and performance characteristics; identifying, refining and illustrating the configuration of ancient cultural centers that currently exist as regional and local ethnographic zones; comparing melo-areological findings with historical, linguistic and ethnographic data In order to achieve the goal of the dissertation, the following tasks were performed: a frontal field survey of the studied area was conducted with a focus on vocal and ritual creativity; involved in the analytical base printed, archival and sound sources; the most typical song samples of archaic calendar and wedding cycles were selected and transcribed from the materials obtained; melo-typological analysis of ritual folk songs is performed; the obtained results are embodied in the form of geographical maps, which clearly show the found areal boundaries of particular ritual melo-types and their local varieties.
The main markers of the delineation of the Naddnipryanshchyna and East Podillia traditions on the territory of the Right-Bank Cherkasy region were: local folk song invoice and performing style, characteristic of the ritual singing within this region, the presence or absence of certain melo-types (or more or less common use of them), the peculiar musical mood and scale features of the local ritual folk songs.