Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

СИМВОЛІКА МОНСАЛЬВАТУ І ВАЛГАЛЛИ У МУЗИЧНІЙ ДРАМАТУРГІЇ ОПЕРНОГО МІФУ Р. ВАГНЕРА «ЛОЕНГРІН»

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Рощенко, Олена Георгіївна
dc.date.accessioned 2021-09-20T11:36:26Z
dc.date.available 2021-09-20T11:36:26Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Рощенко О. Г. СИМВОЛІКА МОНСАЛЬВАТУ І ВАЛГАЛЛИ У МУЗИЧНІЙ ДРАМАТУРГІЇ ОПЕРНОГО МІФУ Р. ВАГНЕРА "ЛОЕНГРІН"// Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С. 166-171. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3399
dc.description The aim of the article is to specify the symbolism of Monsalvat and Valhalla in the chronotop-sacra of the opera myth by R. Wagner ―Lohengrin‖. Research methodology is based on the principles of the mythology opera studies, music onomatology (the study of the mythologized toponymy); intromythological, encyclopaedic (the consideration of a ―new myth‖ as a romantic docta stilo), functional and typological, mythological and symbolic types of analysis. Scientific novelty. An attempt is made at revealing the characteristic aspects of functioning of the mythologized oronyms in the chronotop-sacra. Instead of the mythologized oronym Valhalla in Ortrud‘s ―prayer‖, the proper names of the former rulers of the German-Scandinavian world are introduced, which contain a hidden plot of the sacred mountain of the old world. Valhalla and Monsalvat had similar functions in different historical epochs (the world mountain of res-urrection, a castle with a sacred hall, a lodging of celestial warriors of light), providing them the meaning of semantic twins. Christianiza-tion has caused the displacement of pagan mythology outside the sacral chronotop: in one mythological picture of the world there is no place for two sacred objects whose functions coincide. Valhalla, having taken an underground locus, turns into the rival of Monsalvat. The opera transmythology of ―Lohengrin‖ is based on the unification of mythologized stories of Valhalla and Monsalvat in the plot unity. Their confrontation is considered as the battle of Wunder and Zauber, an important role in the development of which has a mythologe-me-image of the enchanted knight. The introduction of the name of Parsifal contributes to the addition of plot analogies with Klingsor – the castle-mountain, the embodiment of Zauber, another rival of Monsalvat from the last Wagner‘s opera. The time of the development of the action of ―Lohengrin‖ is considered as the day of the destroyed Klingsor. Conclusions. The theme of the confrontation between light and darkness often translates into the mythologeme ―magic mountain‖ through the composer‘s usage. The symbolism of Monsalvat and Valhalla in the musical drama is identified through the usage of mythology opera studies as an art based on the synthesis of the basic principles of mythology and opera studies, the application of the fundamentals of musical onomatology, common in both areas of mythologized onomastics: anthropo- and toponymy. Through the symbolism of the explicit (Monsalvat) and implicit oronyms (Valhalla and its analogues – Venus the mountain, Klingsor) in the mythologized toponymy operaasmyth there is an elucidation of the insight of confrontation between light and darkness, Christianity and paganism. The drama of the opera is interpreted as a duel of Monsalvat and Valhalla for dominating over the Brabant (Midgard) and Asgard. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – вичзначити символіку Монсальвату і Валгалли у хронотопі-sacra оперного міфу Р. Вагнера «Лоенгрін». Методологія базується на засадах міфооперології, музичної ономатології (вивчення міфологізованої топоніміки); інтроміфоло-гічному, енциклопедичному (розгляд «нового міфу» як романтичного docta stilo), функціонально-типологічному, міфолого-символічному видах аналізу. Наукова новизна полягає у розкритті специфіки функціонування міфологізованих оронімів у хро-нотопі-sacra. Замість міфологізовоного ороніму Валгалла у «молитві» Ортруд уведені імена власні колишніх володарів германо-скандинавського світу, за якими міститься прихований сюжет про священну гору старого світу. Валгаллі і Монсальвату у різні історичні належали подібні функції (світова гора воскресіння, замок із священною залою, помешкання небесних воїнів світла), що надало їм значення семантичних двійників. Христианізація обумовила витіснення поганської міфології за межі сакрального хронотопу: в одній міфологічній картині світу немає місця двом сакральним об‘єктам, чиї функції співпадають. Валгалла, зайня-вши підземний локус, перетворюється на суперника Монсальват. Оперна трансміфологія «Лоенгріна» основана на об‘єднанні в сюжетну єдність міфологізованих історій Валгалли і Монсальвату. Їх протистояння розглянуто як поєдинок Wunder і Zauber, важливу роль у розгорненні якого має міфологема-образ зачарованого лицаря. Уведення імені Парсифаля сприяє долученню сюжетних аналогій з Клінгзором – горою-замком, втіленням Zauber, ще одним суперником Монсальват з останньої опери Вагне-ра. Час розвитку дії «Лоенгріну» подано як добу знищеного Клінгозру. Висновки. Тема протистояння світла і темряви нерідко знаходить вираження завдяки зверненню композитора до міфологеми «чарівної гори». Символіку Монсальвату та Валгалли у музичній драматургії опері імені визначено завдяки зверненню до міфооперологія як науки, основаної на синтезі засад міфо- та оперології, застосуванню основ музичної ономатології, поширеної на обидві сфери міфологізованої ономастики: антропо- та топоніміку. Через символіку явного (Монсальват) і прихованого оронімів (Валгалла та її аналогів – Венерина гора, Клінгзор) у міфологізованій топоніміці opera as myth відбувається розкриття ідеї протистояння світла і темряви, християнства та язичницт-ва. Драматургію опери тлумачено як поєдинок Монсальвату та Валгалли за володарювання над Брабантом (Midgard) і Asgard. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject міфооперологія uk_UA
dc.subject авторська трансміфологія uk_UA
dc.subject "новий міф" uk_UA
dc.subject хронотоп-sacra uk_UA
dc.subject міфологізована ономастика uk_UA
dc.subject топоніміка uk_UA
dc.subject міфологема чарівної гори uk_UA
dc.subject диво uk_UA
dc.subject чаклунство uk_UA
dc.subject Вагнер Вільгельм-Ріхард
dc.title СИМВОЛІКА МОНСАЛЬВАТУ І ВАЛГАЛЛИ У МУЗИЧНІЙ ДРАМАТУРГІЇ ОПЕРНОГО МІФУ Р. ВАГНЕРА «ЛОЕНГРІН» uk_UA
dc.title.alternative Symbolism of monsalvat and Valhalla in the musical drama of the opera myth by R. Wagner “Lohengrin” uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу