Короткий опис(реферат):
The purpose of the research
is to study the phenomeno n of a synthesis as a distinguished feature in a modern choral art as
well as identification of its features in the context of a genre at the textological level. Methodology. Such methods as discursive
textological, comparative analytical and logically con structive methods. The scientific novelty consists in giving reasons for viability in
applying the concept of a synthesis in modern choral art with an eye to multi levelness and hierarchy of the concept of a text in artistic
system of the choral art. Concl usions The concept of a synthesis is interpreted as an artistic phenomenon, which can be characterized
with systemacity, polysemy and logical openness. It becomes actual, in particularly, in choral art. It is found out that a mo dern musical
piece shows its uniqueness in multileveled influence on the audience of the definite system of texts. The hierarchy in the concept of a
text is defined which exists at the creative and artistic levels; it is formed from objectively compositional constituents; it appears as the
interactive unity of authorial, performer's and audience's thoughts; it exists as a source of information in a fixed/recorded , procedural and
effective format. The typology of scores (music sheets) as a system of communicative relationship between t he composer, performer
and the audience is offered. It is marked that the phenomenon of a synthesis in modern choral art becomes a source for creati on of
such textual systems, where there is an interaction between traditions, forms and types of thinking; t he new types of scores (work
sheets) are supposed to be find out; new genre formats are defined; the necessity of new scientific grounded methodological
approaches in a musical pedagogics, in particularly in the area of choral art is proved.
Суть розробки, основні результати:
Метою роботи є дослідження явища синтезу як провідної риси сучасної хорової творчості та виявлення його особливостей в контексті жанру на текстологічному рівні. Методологія. Застосовані дискурсивний текстологічний,
компаративно аналітич ний та логіко конструктивний підходи. Наукова новизна полягає в обгрунтуванні доцільності
застосування поняття синтезу щодо сучасної хорової творчості в проекції на багаторівневість та ієрархічність поняття тексту у
художній системі хорової творчості. Висн овки. Поняття синтезу трактується як художнє явище, для якого характерна
системність, багатозначність і смислова відкритість, та яке актуалізується зокрема в сучасній хоровій творчості. Виявлено, що
сучасний хоровий твір проявляє свою унікальність в багато рівневому впливі на слухача певної системи текстів. З’ясована
ієрархія в понятті про текст що існує на креативному і художньому рівнях; формується з об’єктивно композиційної та
суб’єктивно інтерпретаторської складових; виявляється як взаємодіюча єдність ав торської, виконавської та слухацької думки;
існує як джерело інформації фіксованого, процесуального та результативного формату. Запропоновано типологію партитур як
системи комунікативних взаємовідносин між композитором, виконавцем і слухачем. Наголошено, щ о явище синтезу в сучасній
хоровій творчості стає витоком для формування таких текстових систем, в яких взаємодіють традиції, форми, типи мислення;
передбачається виявлення нових типів партитур; визначаються нові жанрові формати; доведена необхідність нови х науково
обґрунтованих методичних підходів в музичній педагогіці, зокрема, в галузі хорового мистецтва.