dc.contributor.author |
Гончарук, Олександр Віталійович |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-23T12:06:20Z |
|
dc.date.available |
2021-09-23T12:06:20Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Гончарук О. В. МОДЕРНІСТИЧНІ ПОШУКИ В СКУЛЬПТУРНИХ ПОРТРЕТАХ ХУДОЖНИКІВ – НОНКОНФОМІСТІВ ЛЬВОВА // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С.246-250. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3433 |
|
dc.description |
Purpose of the article is to understand the main vectors of the development of portrait sculpture of Lviv, to investigate mod-ernist searches in sculptural portraits of nonconformist artists of Lviv: Ya. Motyka, R.Petruk, P,Kulyk, I.Mykytiuk, V. Yarych. Methodolo-gy. The methodological basis for the work is the principles of historicism and a systematic approach to the objective coverage of the latest artistic phenomena on the basis of the study of a wide range of discovered theoretical sources. The mentioned principles directed scientific work on the complex application of general scientific and special art-study methods: art analysis, fenomenology, hermeneutics. Scientific novelty. Artistic analysis of stylistic features of the portrait sculpture of Lviv at the end of the twentieth century in the context of the ideas of non-conformism was conducted. In the studies of art critics, creativity of non-conformist artists is presented in general terms, that‘s why the object of research in the article is the portrait sculpture of Lviv at the end of the twentieth century. Changes that were made in the sculptural plastic of the marked period, an analysis of a number of sources related to the peculiarities of artistic and critical comprehension of complex creative processes typical for of Lviv portrait sculpture was carried out in this article for the first time. Conclusion. Starting from the second half of the 80s and during the 90s, in the context of independent Ukraine complex processes associated with the rapid decline of systems of information blockade and ideological control, the return to the lost achievements of modernism and attempts to adapt the philosophical approaches of postmodernism are taking place in the art. The 90s of the last century are marked by significant changes that tооk place in all areas of artistic creation. They also affected the genre of a portrait, in particular, a sculptural one. The retained for decades desire for a bold search and experiment captures not only former nonconformists but also younger artists who were formed on their experience. Some authors of older generations are boldly involved in the process. Their works, including portrait compositions, sometimes only remind remotely of specific figures and contain unique features of the portrait. The main emphasis is placed on the creation of a wide range of associations, where each spectator can choose his own way of perceiv-ing an artistic work. Along with purely formal solutions in line with the realistic trend, the world-famous grotesque hyper realistic ap-proach to the creation of a sculptural portrait is distinguished. However, the greatest manifestations of innovation can be found in the works of the artists who began to experiment on the brink of modernism and postmodernism, using new, still unknown yet expressive means and non-traditional materials. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – осмислити основні вектори розвитку портретної скульптури Львова, дослідити модерністичні пошуки в скульптурних портретах львівських художників-нонконформістів – Я. Мотики, Р. Петрука, П.Кулика, І. Микитюка, В. Ярича. Ме-тодологія дослідження. Методологічну основу для написання роботи творять принципи історизму та системного підходу до об‘єктивного висвітлення новітніх мистецьких явищ на підставі вивчення широкого кола виявлених теоретичних джерел. Згадані принципи скеровували наукову працю на комплексне застосування загальнонаукових і спеціальних мистецтвознавчих методів: художнього аналізу, герменевтики, феноменології. Наукова новизна. Проведено художній аналіз стилістичних особливостей портретної скульптури Львова кінця ХХ ст. в контексті ідей нонконформізму. У дослідженнях мистецтвознавців творчість худож-ників-нонконформістів представлено в загальних рисах. Саме тому, об‘єктом дослідження у статті є портретна скульптура Львова кінця ХХ ст. Вперше визначено зміни, які відбулись у скульптурній пластиці означеного періоду, проведено аналіз низки джерел, пов‘язаних з особливостями художньо-критичного осмислення складних творчих процесів, характерних для львівської портретної скульптури. Висновки. Від другої половини 80-х і упродовж 90-х років ХХ ст., у період Незалежності, у мистецтві відбуваються складні процеси, пов‘язані зі швидким падінням систем інформаційної блокади та ідеологічного контролю, повер-ненням до втрачених здобутків модернізму та спробами адаптації філософських підходів постмодернізму. Загалом, 90-ті роки минулого століття позначені істотними перемінами, які відбуваються в усіх ділянках мистецького творчості. Не оминули вони й жанру портрета, зокрема, скульптурного. Стримуване десятиліттями прагнення до сміливого пошуку та експерименту захоплює не лише колишніх нонконформістів, а й молодших художників, які формувалися на їхньому досвіді. До нього сміливо долуча-ються окремі автори старшої ґенерації. Їхні твори, зокрема й портретні композиції, іноді лише віддалено нагадуть конкретні по-статі й містять неповторні риси портретованого. Основний акцент переноситься на творення широкої гами асоціацій, де кожен глядач може обирати свій спосіб сприйняття мистецького твору. Поруч із чисто формальними вирішеннями в руслі реалістичної течії вирізняється популярний у світі гротескно-гіперреалістичний підхід до творення скульптурного портрета. Однак найбільші прояви новаторства знаходимо в художників, які починають екпериментувати на межі модернізму та постмодернізму, вживають нові, незнані досі виражальні засоби та нетрадиційні матеріали. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
портрет |
uk_UA |
dc.subject |
образ |
uk_UA |
dc.subject |
скульптура |
uk_UA |
dc.subject |
інформація |
uk_UA |
dc.subject |
культура |
uk_UA |
dc.subject |
художні особливості |
uk_UA |
dc.title |
МОДЕРНІСТИЧНІ ПОШУКИ В СКУЛЬПТУРНИХ ПОРТРЕТАХ ХУДОЖНИКІВ – НОНКОНФОМІСТІВ ЛЬВОВА |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Modernist searches in sculptural portraits of nonconformist-artists of Lviv |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |