Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Семіологія камерно-інструментального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століть.

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравченко, Анастасія Ігорівна
dc.contributor.author
dc.date.accessioned 2021-10-04T10:58:38Z
dc.date.available 2021-10-04T10:58:38Z
dc.date.issued 2021-02
dc.identifier.citation Кравченко А. І. Семіологія камерно-інструментального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століть: дис. … д-ра мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, 2021. 428 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3441
dc.description The dissertation is devoted to semiological research of features of language, logic, and poetics of representation of works of art in compositional and performing instrumental chamber art of Ukraine of the late XX – early XXI centuries. The scientific problem of the presented dissertation is the semiology of the instrumental chamber art with the conceptualization of intertextuality and intermediality as its central categories and the introduction of the concept and typology of musical intermediality to art discourse.
dc.description.abstract Кравченко А. І. Семіологія камерно-інструментального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століть. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01 – теорія та історія культури . – Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури та інформаційної політики України, Київ, 2021. Дисертацію присвячено семіологічному дослідженню особливостей мови, логіки і поетики репрезентації художніх творів у композиторському і виконавському камерно-інструментальному мистецтві України кінця ХХ – початку ХХІ століть. Науковою проблемою представленої дисертації є семіологія камерно-інструментального мистецтва з концептуалізацією інтертекстуальності та інтермедіальності як її центральних категорій та впровадження концепції і типології музичної інтермедіальності до мистецтвознавчого дискурсу. Інноваційний підхід у розв’язанні наукової проблеми полягає у синтезуванні теоретико-методологічних засад семіології мистецтва та музичної культурології, що забезпечують холістичне осягнення історико-культурних, інтертекстуальних, інтермедіальних вимірів функціонування сучасного українського камерно-інструментального мистецтва. Міждисциплінарне розуміння семіології музичного мистецтва як складової теорії культури спирається на положення і дослідницький інструментарій теорій інтертекстуальності та інтермедіальності, кінесики і проксеміки, мультимодальних студій, філософії та естетики музики, когнітивної музикології та культурологічної герменевтики у їх дискурсивній єдності. Запропонована в дисертації семіологічна концепція інтермедіальності окреслює нові напрями і критерії дослідження музичних артефактів та може бути екстрапольована не лише на вивчення камерно-інструментального, але й музичного мистецтва в цілому. З точки зору семіології, теорії інтермедіальності та інтертекстуальності методологічно забезпечують адекватне вирішення проблем осмислення процесів знаково-смислового моделювання художньо-естетичної цілісності композицій та засвідчують обриси універсалістичної семіологічної концепції, що об’єднує в систему кодомовного розмаїття інтрасеміотичні та інтерсеміотичні мовно-знакові та ідейно-смислові проекції в культурі та мистецтві. У дисертації висвітлюються історико-культурні тенденції та мовно-інтонаційна специфіка розвитку українського камерно-інструментального мистецтва у динаміці культурної взаємодії спільноєвропейських і національних традицій. Окреслені основні етапи історичного становлення та функціонування камерно-інструментального мистецтва від аматорства до академізму, що позначені послідовним засвоєнням і переосмисленням загальноєвропейських творчих надбань та формуванням національних композиторських, ансамблево-виконавських та музично-педагогічних шкіл. Аналіз творів камерно-інструментального мистецтва розкриває їх історичне та художньо-семіотичне значення у розвитку музичної культури України. Синтезування академічних техніко-композиційних, жанрово-стильових моделей і фольклорних мовно-інтонаційних ресурсів у семіозисі української камерно-інструментальної музики відкриває шлях до знаково-технологічної універсалізації композиторської і виконавської лексики та є джерелом розуміння філософії національного звукообразного мислення, що інтегрується в модерний і постмодерний семіозис культури ХХ – початку ХХІ століть. Особлива увага у дисертації приділена окресленню медіальних перспектив мовно-знакової еволюції камерно-інструментального мистецтва. Набуває подальшого розвитку визначення поняття «медіа» з огляду на семіотичне розуміння музики як носія знаково-символічної інформації та висвітлення її медіальних властивостей – здатності до художньо-семіотичного творення, трансляції, інтерпретації, культурно-смислового і мовно-знакового обміну інформацією. У семіології музичного мистецтва запропоновано використовувати дефініцію «медіа» для означення будь-якого носія інформації – знакової системи, коду або специфічного каналу чи середовища, якому властиві функції генерування, трансляції, інтерпретації та обміну семіотичною інформацією, зокрема, і між художньо-знаковими кодами різних видів мистецтв, а також художніх і нехудожніх знакових систем. На основі узагальнення аналітичного досвіду у дисертації сформований семіологічний погляд на феномен інтермедіальності в камерно-інструментальному мистецтві. Інтермедіальність розглядається як метакатегорія та метатеорія відносно концепцій синтезу і синестезії мистецтв, які інтегруються у її семіологічний дискурс, що охоплює техніко-конструктивні, структурно-смислові, художньо-виражальні, програмно-номінативні медіальні перетини семіотичних комплексів і текстів мистецького і позамистецького походження (технічних, ігрових, соматичних). Представлена у дослідженні семіологічна концепція музичної інтермедіальності спирається на принципи медіального синтезу, транспозиції та синергії, а також на типологію інтермедіальних зв’язків у камерно-інструментальному мистецтві, що включає мультисеміотичний, моносеміотичний, експліцитний, імпліцитний, координаційний та субординаційний рівні їх функціонування. У роботі концепт музичної інтермедіальності тлумачиться як комунікативне та культурсеміотичне явище, що апелює до інтерсеміотичних комбінацій різних медіа у техніко-конструктивній та світоглядно-контекстуальній площинах їх взаємодії на засадах медіального синтезу, транспозиції та синергії. У ході дослідження розглянуто інтертекстуальні та інтермедіальні стратегії композиторської творчості, через які розкриваються особливості авторського методу, поетики творчої свідомості, естетики, стилю і техніки музичного письма, з’ясовані їх постмодерні проекції та естетико-культурологічне значення у камерно-інструментальному мистецтві України кінця ХХ – початку ХХІ століть. Доведено, що інтертекстуальність та інтермедіальність є універсальними стратегіями музично-семіозисного мислення, що спрямовані на освоєння спорідненого і неспорідненого мовно-знакового, текстового і художньо-виражального досвіду, відповідно. Його семіотичне віддзеркалення здійснюється за допомоги техніко-конструктивних засобів музичної полістилістики – стилізації, ремінісценції, алюзії, цитації, колажу (інтертекстуальність) та шляхом взаємодії (поєднання, транскодування, «перекодування») різновидових семіотичних структур на основі прийомів медіального синтезу, транспозиції та синергії (інтермедіальність). Це знаходить своє відображення на мовно-стильовому, жанровому, мелодико-тематичному, фонологічному, образно-інтонаційному, фактурно-гармонійному, сюжетно-персонажному, образно-тематичному, міфопоетичному та інших рівнях ансамблевих текстів, що аналізуються у дисертації. Семіологічне осягнення зазначених стратегій текстотворення на матеріалах творів камерно-інструментального мистецтва виявляє міжстильові, міжжанрові, міжтекстові, міжавторські, міжвидові зв’язки в інтрасеміотичних та інтерсеміотичних, вертикальних і горизонтальних проекціях, що утворюють полілогічні паралелі на художньо-знаковому перетині мови і текстів культури. Спостережене розгортання макродіалогу культур у гіпертекстовому просторі комунікації мовно-знакових кодів, культурно-мистецьких феноменів і творчих персоналій різних культурно-історичних та стильових епох, країн, регіонів, мистецьких шкіл і позамистецьких практик виявляє естетико-культурологічне значення інтертекстуальності та інтермедіальності в семіології камерно-інструментального мистецтва України. На основі аналізу зразків української камерно-інструментальної музики за різними кількісно-якісними характеристиками у дисертації визначаються основні семіотичні тенденції жанротворення, які пов’язані з семіотичним оновленням моножанрів «старої» традиції та появою ліброжанрів, поліжанрів і кросжанрів гібридної структури. Виявлені типологічні модифікації у жанровій системі камерно-інструментального ансамблю є наслідком відображення принципу діалогу традицій і новацій у сполученні акустичних традиційних (академічних) та нетрадиційних (народних, у т. ч. екзотичних, перкусійних, джазових, електромузичних) інструментів в ансамблі, а також синтезу семіотики музичної та позамузичної інформації. Підкреслюється особливе значення міжжанрової діалогічності, зокрема, феномену жанрової інтерференції як інтеграції суміжно- або контрастно-жанрових ознак. За результатами дослідження жанрово-типологічного фонду української камерно-інструментальної музики кінця ХХ – початку ХХІ століть виокремлено кілька типів інтерференції органологічних та естетико-семантичних жанрових параметрів у внутрішньожанровій, родовій, міжродовій та видовій площинах. З’ясовано, що процеси універсалізації виконавської лексики ансамблістів і трансформації системи художньо-виконавської комунікації у виконавському камерно-інструментальному мистецтві України обумовлені семіотичним розширенням музичної реальності у її полістилістичних (інтертекстуальних) та полісеміотичних (інтермедіальних) вимірах. Обґрунтування семіотико-комунікативних та естетико-герменевтичних аспектів сучасного ансамблево-виконавського мистецтва виявляє синергію міжкультурного, міжстильового та міжмистецького універсалізму. Доведено, що суміщення історично-віддалених і сучасних виконавських стилів, конвенційних та неконвенційних прийомів артистичної техніки (мануальних, позамануальних, музичних, позамузичних, мультиінструментальних) зумовлює полімодальне розширення виконавського лексикону у бік його музичної та екстрамузичної мультифункціональності, що піддає коригуванню художньо-естетичні, техніко-виражальні, комунікативно-рольові, інтерпретаційні, мізансценічні та психоемоційні параметри ансамблево-ігрової взаємодії, які розглядаються у дисертації. Дослідження інтертекстуальності та інтермедіальності у контексті семіотико-комунікативних та культур-герменевтичних аспектів виконавського мовлення окреслює появу в українській ансамблевій практиці виконавського типу «універсального інтерпретатора», що здатен адекватно вирішувати проблеми ускладнення герменевтичних процедур осягнення полістилістичного та мультисеміотичного наративу з огляду на необхідність застосування принципів «змішаної» інтерпретації семіотики як музичної, так і позамузичної інформації в художньому тексті. У дисертації проведено аналіз принципів семіотичного моделювання простору ансамблевої комунікації у виконавській практиці камерно-інструментального мистецтва України. Дослідження виконавсько-ігрових та рецептивних умов ансамблевої комунікації, особливостей зонування виконавсько-глядацького простору, пасивного чи активного способів взаємодії зі слухацькою аудиторією, увиразнює риси виконавської мобільності соціокультурного побутування камерно-інструментального ансамблю та поліфункціональної гнучкості його естетичних і комунікативних якостей. У роботі окреслені тенденції семіотизації, естетизації та окультурення топосфери ансамблевого музикування, що демонструє амбівалентні класичні та акласичні, елітарні і демократичні моделі мізансценічної організації простору внутнішньої і зовнішньої ансамблевої комунікації. Дослідження семіосфери виконавських інтермедіальних проектів в українському камерно-інструментальному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть виявляє спрямованість художньо-музичної свідомості ансамблістів до ширших контекстів мистецької реальності через творення проектів з універсальною семіотикою у авторській виконавсько-режисерській інтерпретації. Проведений аналіз висвітлює різні інформаційно-змістові вектори інтермедіальних проектів, що створюються з естетико-розважальною та просвітницькою метою (музично-культурологічні, художньо-музичні, мистецько-медійні, видовищно-перформативні). Вивчення структурно-смислових принципів моделювання виконавських проектів виявляє аналогії з композиторськими стратегіями інтермедіального творення за принципами медіального синтезу, транспозиції та синергії, що засвідчує унікальний погляд ансамблістів на способи організації художньо-семіотичного простору мистецької комунікації та когнітивні механізми надання йому культурного смислу. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Д;26.850.01_1
dc.subject камерно-інструментальне мистецтво України uk_UA
dc.subject семіологія мистецтва
dc.subject музична семіологія
dc.subject інтертекстуальність
dc.subject медіа
dc.subject інтермедіальність
dc.subject ансамблева комунікація
dc.subject постмодернізм
dc.title Семіологія камерно-інструментального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століть. uk_UA
dc.title.alternative Semiology of the instrumental chamber art of Ukraine of the late XX – early XXI centuries
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу