Короткий опис(реферат):
Метою пропонованої публікації є дослідження художніх традицій та концептуальних новацій у творчості
українських митців межі ХХ–ХХІ ст. Основним методологічним підходом є культурно-семіотичний аналіз форм
прояву візуалізації сучасної художньої культури. Застосування системного підходу дозволило вивчити
семіотичні системи, що сприяють усебічному розкриттю проблеми семантики сучасних форм візуалізації.
Інтегративний підхід уможливив дослідження у нових формах візуалізації сучасної художньої мови, що поєднала
в собі інформаційну та естетичну функції. Через виявлені зміни традиційні образи візуалізуються за допомогою
нової художньої мови, що не відповідає традиційним змістам художнього образу. Наукова новизна роботи
полягає у осмисленні метафізики постмодерного фігуративу в сучасному українському мистецтві. Характерною
особливістю розвитку сучасної культури є стрімкі соціальні перетворення, що охоплюють усі сфери людської
діяльності. Для структури мистецтва, природа якого обумовлена постійними змінами та оновленням, важливою
є проблема співвідношення традиції і новаторства. Так, сучасні художники у своїх фігуративних, нефігуративних
та концептуальних практиках використовують пам’ять художньої культури і мистецьких традицій як
посередника між минулим та сучасним. Українські арт-практики вибудовують множинну та різнопланову
художньо-образну систему, засновану на механізмі взаємодії традицій і новацій, залученні до творчого процесу
конкретних стильових сполучень минулого і сучасності та рефлексії на культурні реалії. Висновки. Українська
культура відроджується за такими основними напрямами: посилився процес самосвідомості та формування
національної історичної пам’яті, визначився вектор розвитку соціальної свідомості. Також, завдяки послабленню
тоталітарного контролю, оновилися ідеологічні та духовні суспільні норми. В умовах вільнішого культурного
розвитку художники використовують прості та зрозумілі сюжети та образи у різних незвичних контекстах, часто
візуалізуючи детермінанти оновлення колективної свідомості. При цьому вихід вітчизняного мистецтва на
світову мистецьку арену означив нагальну необхідність швидких змін в усіх сферах образотворчості. Ця
швидкість обумовила коло складних проблемних питань, пов’язаних із непростою взаємодією традицій та
новацій, а також народного та класичного у сучасному мистецтві, визначила формування нового образного ряду.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the artistic traditions and conceptual innovations in the works of Ukrainian
artists of the XX-XXI centuries. In contemporary Ukrainian art, figurative language is produced simultaneously with the
renewal of public consciousness and in certain aspects directly contributes to its formation. Figurative imagery using
Ukrainian artists of this cultural period is not only the result solely of sensory experience, they also absorb the
institutionalization of social experience that allows them to reflect different levels of reality. The methodology is the
cultural-semiotic analysis of the forms of manifestation of visualization of modern art culture. The application of a
systematic approach allowed us to study semiotic systems that contribute to the comprehensive disclosure of the problem
of the semantics of modern forms of visualization. The integrative approach has enabled research in new forms of
visualization of modern artistic language, which combines informational and aesthetic functions. Due to the revealed
changes, traditional images are visualized with the help of a new artistic language, which does not correspond to the
traditional meanings of the artistic image. The scientific novelty of the work lies in understanding the metaphysics of
postmodern figurative art in contemporary Ukrainian art. A characteristic feature of the development of modern culture
is the rapid social transformation, covering all areas of human activity. For the structure of art, the nature of which is due to constant change and renewal, the problem of the relationship between tradition and innovation is important. Thus,
contemporary artists in their figurative, non-figurative and conceptual practices use the memory of artistic culture and
artistic traditions as a mediator between the past and the present. Ukrainian art practitioners build a multiple and diverse
artistic and image system based on the mechanism of interaction of traditions and innovations, involvement in the creative
process of specific stylistic combinations of past and present, and reflection on cultural realities. Conclusions. Ukrainian
culture is being revived in the following main directions: the process of self-consciousness and the formation of national
historical memory has intensified, and the vector of development of social consciousness has been determined. Also, due
to the weakening of totalitarian control, upgraded ideological and spiritual social norms. In the context of freer cultural
development, artists use simple and clear images in various unusual contexts, often visualizing the determinants of the
renewal of the collective consciousness. At the same time, the entry of domestic art into the world art arena meant the
urgent need for rapid change in all spheres of art. This speed led to a number of complex problematic issues related to the
difficult interaction of traditions and innovations, as well as folk and classical in contemporary art, determined the
formation of a new series of images.