dc.contributor.author |
Бігуc, Ольга Олегівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-09T09:08:53Z |
|
dc.date.available |
2021-11-09T09:08:53Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Бігус О. О. Проблематика клішованості в контексті творчості хореографа-постановника сучасного танцю // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 39. С. 53-58. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3470 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to identify the specifics of the use of clichйd expressive means in the process of
creating a production of modern choreography and to determine the ways to get rid of clichйs in the context of
philosophical and worldview types of choreographic life. Methodology. In order to identify the peculiarities of the use of clichйd means of expression in the performances of modern dance, the typological method, the method of structural-
semantic and textual analysis was applied. Scientific novelty. The problem of the use of clichйd expressive means by
choreographers-directors of modern dance is investigated; the features of the use of clichйd forms of visual expressiveness
are considered on the basis of modern choreography productions; based on the analysis of the theoretical works of the
leading choreographers of the 20th century. the approaches to avoiding the use of clichйs in the process of staging modern
dance have been identified. Conclusions. Certain lexical elements of modern dance, compositional features, and visual
means of expressiveness of choreographic performances in their own semantics are clichйd, since, as a result of the
frequent use of choreographers-directors (usually due to positioning as necessary elements of the text of the choreographic
performance, which provide an easy and accurate way of transmitting the encoded information) have lost their imagery,
and their semantic content has gradually decreased. In contemporary dance productions, the clichй is a kind of sign of the
choreographic text, which has its own conceptual content and structurally organized form, providing a certain meaning
to the concept placed in this clichй. This meaning can be interpreted as an element of the semantic system, the internal
structure of which is associated with its relationship with other elements of this structure and reflect the system of
connections and relationships between objects and phenomena of reality existing outside a separate sign in the form of a
converted form of this objective content, which largely depends on the projected on the iconic image created by the
choreographer of the viewer's social experience. The meaning of the choreographic clichй is considered as a result of the
process of determination, when a “psychic image” appears in the viewer's mind, the presence of which is manifested
through a visual signification and is fixed in the signs of the dance text. Changes in the content of the clichй as a sign (its
meaning) create differences of an individual and social nature, reflecting the choreographer's ideas about the surrounding
reality. The choreographer-director of contemporary dance comprehends and rethinks life in accordance with his own
philosophical and worldview principles, revealing life concepts that are closer to a paradox and distant from the
established logic. Seeing life as a force, the choreographer constantly strives for awakening in order to free himself from
disciplinary individualizations. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – виявити специфіку застосування клішованих виражальних засобів у процесі створення
постановки сучасної хореографії та визначити шляхи позбавлення від кліше в контексті філософсько-
світоглядних типів хореографічного буття. Методологія дослідження. З метою виявлення особливостей
використання клішованих засобів виразності в постановках сучасного танцю застосовано типологічний метод,
метод структурно-семантичного та текстуального аналізу. Наукова новизна. Досліджено проблематику
застосування клішованих виражальних засобів хореографами-постановниками сучасного танцю; на матеріалі
постановок сучасної хореографії розглянуто особливості використання клішованих форм візуальної виразності;
на основі аналізу теоретичних праць провідних хореографів ХХІ ст. виявлено підходи до уникнення
використання кліше в процесі постановки сучасного танцю. Висновки. Окремі лексичні елементи сучасного
танцю, композиційні особливості та візуальні засоби виразності хореографічних постановок за власною
семантикою є клішованими, оскільки, як наслідок частого використання хореографами-постановниками
(зазвичай через позиціювання як необхідні елементи тексту хореографічної постановки, що забезпечують
найлегший і точний шлях передачі закодованої інформації), втратили образність, а їх сенсово-змістовне
наповнення поступово знизилося. У постановках сучасного танцю кліше є своєрідним знаком хореографічного
тексту, що має власний понятійний зміст та структурно організовану форму, забезпечуючи певне значення
вміщеного в дане кліше поняття. Це значення може осмислюватися як елемент семантичної системи, внутрішня
структура якого пов’язана з його відношенням з іншими елементами даної структури та відображати існуючу
поза окремого знаку систему зв’язків та відношень предметів та явищ дійсності у вигляді перетвореної форми
цього об’єктивного змісту і багато в чому залежить від спроектованого на знаковий образ, створений
хореографом-постановником, соціального досвіду глядача. Значення хореографічного кліше розглядається як
результат процесу означення, коли в свідомості глядача виникає «психічний образ», наявність якого проявляється
через візуальний сигніфікат і закріплюється в знаках танцювального тексту. Зміни змісту кліше як знаку (його
значення) створюють відмінності індивідуального та соціального характеру, що відображають уявлення
хореографа-постановника про навколишню дійсність. Хореограф-постановник сучасного танцю осмислює та
переосмислює життя, відповідно до власних філософсько-світоглядних принципів, розкриваючи життєві
концепції, більш наближені до парадокса і віддалені від усталеної логіки. Розглядаючи життя як силу, хореограф
постійно прагне до пробудження, щоб звільнитися від дисциплінарних індивідуалізацій. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
сучасний танець |
uk_UA |
dc.subject |
хореограф |
uk_UA |
dc.subject |
кліше |
uk_UA |
dc.subject |
творчість |
uk_UA |
dc.subject |
образ |
uk_UA |
dc.subject |
хореографічна мова |
uk_UA |
dc.title |
Проблематика клішованості в контексті творчості хореографа-постановника сучасного танцю |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Problems of cliche in the context of creativity of choreographer-director of modern dance |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |