dc.contributor.author |
Вежневець, Ірина Леонідівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-09T09:52:18Z |
|
dc.date.available |
2021-11-09T09:52:18Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Вежневець І. Л. Інтермедіальність і проблеми інтерпретації вокального циклу «Коротка соломинка» Ф. Пуленка // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 39. С. 101-106. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3478 |
|
dc.description |
The purpose of the article is due to the need to study the peculiarities of the interpretation of the artistic texts of
the vocal cycle of F. Poulenc on the poem by M. Karem "Straw" in the intermedial space. The methodology is based on
an integrated approach using comparative, structural, interdisciplinary methods and narrative analysis to understand the
psychological processes that arise when interpreting a vocal cycle, involves the inclusion of the problem of analysis in
the space of art history and cultural discourse in an interdisciplinary context. Scientific novelty the scientific novelty lies
in the fact that the vocal cycle of F. Poulenc was first investigated as a full-fledged semiotic space, a universal plane of
the textual category of intertextuality, which, along with the specific characteristics of its sign system, conveys
"figurative" information. Conclusions Analysis of philosophical, musicological, art criticism literature gives grounds to
assert that the intermediality of vocal work is closely related to the concepts: "synthesis of arts", "narrative", "ekphrasis",
"synesthesia", "suggestion", etc. F. Poulenc to poems by M. Karem “A Short Straw” is a full-fledged semiotic space that
corresponds to the universal textual category of intertextuality, which, along with the specific characteristics of its sign
system, conveys “figurative” information. The intermediality of vocal work is based on the interaction of artistic codes
of various types of arts, as the formation of an integral poly art space in the cultural system. The combination of narrative
and intermedial approaches to musical works is increasingly becoming one of the most relevant trends in modern
musicology, the further development of the theory and practice of intermediality. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета дослідження зумовлена потребою дослідження особливостей інтерпретації художніх текстів
вокального циклу Ф. Пуленка на вірші М. Карема «Коротка соломинка» в інтермедіальному вимірі. Методологія
дослідження спирається на комплексний підхід із застосуванням компаративного, структурного,
міждисциплінарного методів та наративного аналізу для розуміння психологічних процесів, що виникають під
час інтерпретації вокального циклу, передбачає включення проблеми аналізу в простір мистецтвознавчого та
культурологічного дискурсу у міждисциплінарному контексті. Наукова новизна полягає у тому, що вперше
вокальний цикл Ф. Пуленка розглянуто як повноцінний семіотичний простір, універсальну площину текстової
категорії інтертекстуальності, яка наряду із специфічними характеристиками своєї знакової системи передає
«образну» інформацію. Висновки Аналіз філософської, музикознавчої, мистецтвознавчої літератури дає
підстави стверджувати, що інтермедіальність вокального твору тісно пов’язана з поняттями: «синтез мистецтв»,
«наратив», «екфразис», «синестезія», «сугестія» тощо. Вокальний цикл Ф. Пуленка на вірші М. Карема «Коротка
соломинка», є повноцінним семіотичним простором, що відповідає універсальній текстовій категорії
інтертекстуальності, яка наряду із специфічними характеристиками своєї знакової системи передає «образну»
інформацію. Інтермедіальність вокального твору ґрунтується на взаємодії художніх кодів різних видів мистецтв,
як утворення цілісного поліхудожнього простору в системі культури. Поєднання наративного
та інтермедіального підходів до музичних творів щодалі стає однією з найактуальніших тенденцій сучасного
музикознавства, подальшого розвитку теорії та практики інтермедіальності. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
модернізм |
uk_UA |
dc.subject |
символізм |
uk_UA |
dc.subject |
інтертекстуальність |
uk_UA |
dc.subject |
інтермедіальність |
uk_UA |
dc.subject |
Пуленк Франсіс |
uk_UA |
dc.title |
Інтермедіальність і проблеми інтерпретації вокального циклу «Коротка соломинка» Ф. Пуленка |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Intermediality and problems of interpretation of the vocal cycle "The Short Straw" of Francis Poulenc |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |