Короткий опис(реферат):
Мета роботи. Дослідити один із важливих напрямів професійної діяльності української співачки З. Гайдай
– роботу в складі журі вокальних конкурсів у другій половині 1950-х – на початку 1960-х рр. У полі цієї наукової
проблеми показати значущість цих творчих проєктів в європейському і світовому вимірі, специфіку та умови їх
проведення, особливості залучення відомих виконавців до роботи в журі, своєрідність творчих підходів З. Гайдай
у сприянні професійному становленню радянських оперних співаків. Методологія дослідження полягає в
застосуванні джерелознавчого методу для аналізу архівних документів, які містять достовірну інформацію щодо
залучення і роботи З. Гайдай у складі журі вокальних конкурсів, та інших наукових матеріалів з теми
дослідження, конкретно-історичного – для дослідження соціально-політичних умов, що вплинули на можливості
та мотивацію проведення вокальних конкурсів і залучення до участі в них радянських вокалістів, біо-
бібліографічного – для визначення місця цього напряму діяльності співачки в її творчій біографії,
загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення) – з метою ґрунтовного вивчення проблеми та
формування аргументованого висновку. Наукова новизна статті полягає в розширенні відомостей про
специфіку залучення та професійної діяльності З. Гайдай у складі журі вокальних конкурсів, проведення яких
активізувалося в період хрущовської «відлиги» другої половини 1950-х – початку 1960-х рр. Разом з нагодою
працювати в журі співачка отримала ширші можливості для застосування багаторічного виконавського досвіду
в процесі конкурсного прослуховування радянських співаків, оцінювання і визначення найкращих із них.
Висновки. Здійснений аналіз творчої діяльності З. Гайдай у складі журі вокальних конкурсів дав змогу виявити
рівень цих конкурсів у світовому музичному просторі та обставини їх проведення в умовах «холодної війни» і
хрущовської «відлиги» другої половини 1950-х – початку 1960-х рр., їх роль у формуванні творчої кар’єри
учасників, ступінь залучення співачки до цієї мистецької праці та її внесок у професійне становлення радянських
оперних співаків.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study one of the important areas of professional activity of Ukrainian singer
Z. Ghajdaj – the work as a member of the jury of vocal competitions in the second half of the 1950s – early 1960s. In the
field of this scientific problem, to show the importance of these creative projects in European and world dimensions, the
specifics and the conditions of their implementation, the peculiarities of involving famous performers in the work of the
jury, the originality of Z. Ghajdaj's creative approaches in promoting the professional development of Soviet opera
singers. The methodology consists in the application of the source study method for the analysis of archival documents,
which contain reliable information on the involvement and work of Z. Ghajdaj in the jury of vocal competitions, and other
scientific materials on the research topic, specifically historical – to study socio-political conditions that influenced the
possibilities and motivation for holding vocal competitions and attracting Soviet vocalists to participate in them, bio-
bibliographic – to determine the place of this direction of the singer's activity in her creative biography, general scientific
methods (analysis, synthesis, generalization) – in order to thoroughly study the problem and form a reasoned conclusion.
The scientific novelty of the article lies in the expansion of information about the specifics of involvement and
professional activity of Z. Ghajdaj as a member of the jury of vocal competitions, the holding of which intensified during
the Khrushchev «Thaw» of the second half of the 1950s – early 1960s. Together with the opportunity to work in the jury,
the singer received more opportunities to apply her many years of performing experience in the process of competitive
listening to Soviet singers, evaluating and determining the best of them.