dc.contributor.author |
Василенко, Катерина Олександрівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-15T09:15:07Z |
|
dc.date.available |
2021-11-15T09:15:07Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Василенко К. О. Українізація вітчизняного оперного театру // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 39. С. 251-255. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3508 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to single out artistic and organizational peculiarities of opera art of the period from
the Ukrainian National Republic in the 1930s. To illuminate the role and importance of prerequisites and formation of
Ukrainianization as a factor of formation of national opera culture in the first half of XX century. The methodology lies
in the application of comparativist and comparative-historical methods, which allowed to highlight and compare the
period, researched, from its beginning to the extreme years. Allowed to characterize historical events with a retrospective
distance of a century. The scientific novelty consists of incomprehension of the influence of Ukrainianization on opera
art in Ukraine. For the first time, the Ukrainianization of the culture of the population from the time of the UPR to the
appearance of the very concept of "Ukrainianization", which appeared after the formation of the Ukrainian Soviet Socialist
Republic, is considered in detail. Conclusions. Through the analysis of scientific publications, monographs, and archival
sources we can determine the approaches and formation of the policy of "Ukrainianization" of opera art in the first half
of the twentieth century. There is a possibility to compare the "Ukrainization" of the national opera art in the period of
the Ukrainian People's Republic and the Ukrainian Socialist Soviet Republic. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета дослідження: Виокремити художні та організаційні особливості оперного мистецтва періоду від
Української Народної Республіки до 1930-х років. Висвітлити роль і значення передумов та становлення
українізації як чинника формування вітчизняної оперної культури в першій половині ХХ століття. Методологія
дослідження полягає у застосуванні компаративістського та порівняльно-історичного методів, що дало змогу
виокремити та порівняти період, що досліджується, від його початку до крайніх років. Дозволило
охарактеризувати історичні події з ретроспективної відстані довжиною в століття. Наукова новизна полягає у
осмисленні впливу українізації на оперне мистецтво в Україні. Вперше детально розглядається українізація
культури населення з часів існування УНР до появи самого поняття «українізація», яке з’явилося після
формування УСРР. Висновки: шляхом аналізу наукових публікацій, монографій та архівних джерел можемо
визначити підходи та становлення політики «українізації» оперного мистецтва в першій половині ХХ століття.
Виникає можливість порівняти «українізацію» вітчизняного оперного мистецтва в період Української Народної
Республіки та Української Соціалістичної Радянської Республіки. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
українізація |
uk_UA |
dc.subject |
удержавлення оперного театру |
uk_UA |
dc.subject |
"українізація" опери |
uk_UA |
dc.subject |
театральний комітет |
uk_UA |
dc.subject |
Театральна рада |
uk_UA |
dc.title |
Українізація вітчизняного оперного театру |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Ukrainianization of national opera theater |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |