dc.contributor.author |
Гайдук, Оксана Михайлівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T13:21:42Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T13:21:42Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Гайдук О. М. Вплив інформаційної культури на формування образу супергероя XXI століття [Текст] // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 75-78. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3546 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to investigate the influence of information culture on the formation of a superhero image of the XXI century. The research methodology includes such methods as analysis, synthesis, and systems approach, which makes it possible to trace and determine the vector of influence of information culture and digital
processes taking place in connection with the informatization of society, on the transformation of the image of a superhero. The scientific novelty lies in the fact that virtual and augmented reality in the popularization of Ukrainian superheroes acts as a phenomenon that is considered not only as a result of interaction with people but also as an artifact of the new information era; the peculiarities of becoming a national hero as the basis of self-identification of modern Ukrainian society in the context of the specifics of information and communication technologies, are analyzed.
Conclusions. Information culture is considered as a sphere of culture associated with the functioning of information in society and the formation of information qualities of a person. However, the phenomenon of the influence of information culture on the formation of the hero's image through the basis of society's self-identification in the modern dimension still remains unexplored. On a personal level, a person is surrounded by images, contradictory and disproportionate, and begins to simply consume the symbols and images of newly created superheroes. The structure of
information culture includes a worldview component that provides motivation for information training of the individual; knowledge of the information environment, the laws of its operation, the ability to navigate in information flows. The information level of modern man is determined by his information culture, and the information culture of the individual, as a culture in general, reflects the active creative activity of man, and, accordingly, the development of man himself as a subject of this activity. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – дослідити вплив інформаційної культури на формування образу супергероя XXI століття. Методологія дослідження включає такі методи, як аналіз, синтез та системний підхід, що дає можливість прослідкувати та визначити вектор впливу інформаційної культури та цифрових процесів, що відбуваються у зв’язку з інформатизацією суспільства, на трансформацію образу супергероя. Наукова новизна полягає у визначенні складових у формуванні образу супергероя, а саме інформаційної складової цього феномену в культурному середовищі; проаналізовано особливості становлення народного героя як основи
самоідентифікації сучасного українського суспільства в контексті специфіки інформаційно-комунікаційних технологій. Висновки. Інформаційна культура сприймається як сфера культури, що пов’язана з функціонуванням інформації в суспільстві і формуванням інформаційних якостей особистості. Однак феномен
впливу інформаційної культури на формування образу героя через основу самоідентифікації суспільства в сучасному вимірі досі залишається не дослідженим. На персональному рівні людина знаходиться в оточенні образів, суперечливих і несумірних, та починає просто споживати символи й образи новостворених
супергероїв. Структура інформаційної культури включає світоглядну компоненту, що забезпечує мотивацію інформаційної підготовки особистості; знання про інформаційне середовище, закони його функціонування, вміння орієнтуватися в інформаційних потоках. Інформаційний рівень сучасної людини визначається його інформаційною культурою, а інформаційна культура особистості, як культура взагалі, відображає активну творчу діяльність людини, і відповідно, розвиток самої людини, як суб’єкту цієї діяльності. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційна культура |
uk_UA |
dc.subject |
образ супергероя |
uk_UA |
dc.subject |
культура |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційний світогляд |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційна епоха |
uk_UA |
dc.subject |
XXI століття |
|
dc.title |
ВПЛИВ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ НА ФОРМУВАННЯ ОБРАЗУ СУПЕРГЕРОЯ XXI СТОЛІТТЯ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
The influence of information culture on the formation of the image of a superhero of the XXI century |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |