dc.contributor.author |
Павельчук, Іванна Андріївна |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-26T14:22:35Z |
|
dc.date.available |
2021-11-26T14:22:35Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Павельчук І. А. Іконографія переплетених гілок у краєвидах М. Бурачека 1917-1924 рр. (до проблем адаптації молодопольського японізму в творчості українських вихованців Краківської академії мистецтв) // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 122-127. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3554 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to analyze M. Buraček’s winter landscapes from the collection of the Zaporizhzhia Art Museum: “Winter” (1917), “Apple Trees in Winter. Dziunkiv”(1922), “Branches in the Hoarfrost”(1924) and to substantiate the reflections associated with the Young Polish Japonisme mastered by the Ukrainian artist while studying at the Krakow Academy of Arts. Methodology. In order to solve the problem set in the publication, the following methods were used: comparative – in connection with clarifying the analogies between the landscapes of M. Buraček of 1917–1924 and the plots of Polish artists of the 1900s; hermeneutic - to understand the connection between the traditions of ukiyo-e Japanese woodblock prints and particularities of the Polish improvisations of early XX century. The scientific novelty of the publication consists in the fact that the works of M. Buraček proposed for consideration are analyzed for the first time in the context of the problem of assimilation of Young Polish Japonisme among Ukrainian students of the Krakow Academy of Arts. Conclusions. It was found that the landscape plots of kachō-ga, nspired by the Polish artistic background, had been adapted in the works of M. Buraček during the period: 1917–1924. The then strivings of the below Krakiw pioneers from Young Poland’s artistic environment contributed to the renewal of M. Buraček’s thematic repertoire: W. Weiss, J. Voinarski, K. Gomolaks, T. Richter, F. Ruszczyc, T. F. Simon, J. Stanislawski, W. Tadeusz, J. Tchaikovsky. The study of the landscape repertoire of M. Buraček during 1917–1924,
which had been formed during his studies at the Krakow Academy of Arts, results in confirming the Krakiw Japonisme reflections traced in his works attributable to the first quarter of XX century. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – проаналізувати зимові краєвиди М. Бурачека зі збірки Запорізького обласного художнього музею (ЗОХМ) «Зима» (1917), «Яблуні взимку. Дзюньків» (1922), «Гілки в інеї» (1924) та обґрунтувати рефлексії молодопольського японізму, засвоєні українським пейзажистом під час навчання у Краківській
академії мистецтв (КАМ). Методологія дослідження. Для вирішення поставленої в публікації проблеми використано методи: історичний – для реконструкції подій досліджуваної доби; компаративний – при з’ясуванні аналогій між краєвидами М. Бурачека 1917–1924-го років і пейзажними інтерпретаціями краківських послідовників японізму 1900-х рр.; герменевтичний – для усвідомлення зв’язку між традиціями японських гравюр укійо-е та специфікою польських імпровізацій початку XX ст. Наукова новизна публікації полягає у тому, що запропоновані для розгляду твори М. Бурачека вперше аналізуються в контексті проблеми асиміляції
молодопольського японізму в середовищі українських студентів КАМ. Висновки. З’ясовано, що інспіровані на польському мистецькому ґрунті пейзажні сюжети катьо-ґа адаптувалися в практиці М. Бурачека 1917–1924-х рр. Виявлено, що оновленню тематичного репертуару митця посприяли тогочасні шукання краківських новаторів з мистецького середовища Молодої Польщі: В. Вейса, Я. Войнарського, К. Гомолакса, Т. Рихтера, Ф. Рущиця, Т. Ф. Сімона, Я. Станіславського, В. Тадеуша, Й. Чайковського. Вивчення пейзажного репертуару М. Бурачека 1917–1924-х років, сформованого під час навчання в КАМ, засвідчує рефлексії молодопольського японізму в його творчості першої чверті XX ст. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
іконографія переплетених гілок |
uk_UA |
dc.subject |
іконографія |
uk_UA |
dc.subject |
краєвиди |
uk_UA |
dc.subject |
Бурачек Микола |
uk_UA |
dc.subject |
молодопольський японізм |
uk_UA |
dc.subject |
японізм |
uk_UA |
dc.subject |
українські вихованці |
uk_UA |
dc.subject |
творчість |
uk_UA |
dc.subject |
Краківська академія мистецтв |
uk_UA |
dc.subject |
ар нуво |
uk_UA |
dc.subject |
Польща |
uk_UA |
dc.subject |
пейзажний репертуар |
uk_UA |
dc.subject |
пейзажний жанр катьо-ґа |
uk_UA |
dc.subject |
сецесія |
uk_UA |
dc.subject |
український постімпресіонізм |
uk_UA |
dc.subject |
адаптація |
uk_UA |
dc.title |
Іконографія переплетених гілок у краєвидах М. Бурачека 1917-1924 рр. (до проблем адаптації молодопольського японізму в творчості українських вихованців Краківської академії мистецтв) |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Iconography of intertwined branches in M. Buraček’s landscapes during 1917-1924 (regarding problems of adaptation of Young Polish Japonisme in the works of Ukrainian students of the Krakow Academy of Arts) |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |