Abstract:
The purpose of the article is to explore the various interpretations of the concepts of "improvisation" and "interpretation" encountered in modern science, to identify the most appropriate definitions of these concepts that reveal the specificity of jazz performance and determine the relationship of these two concepts. The methodology of the article is the researches of improvisation and interpretation of various orientations. First, a scientific approach is used, which characterizes this process as a creative method. The scientific works devoted directly to improvisation in jazz are also used, which contain analysis of the improvisations of well-known performers and exercises for teaching local
techniques. The scientific novelty of the work is that the term "interpretation" is considered in a broader sense in interaction with improvisation, that is, not only as an interpretation of other people's musical ideas in performing activities but also as an interpretation of personal artistic intentions in the process of musicians' activity. Conclusions. The interaction of interpretation and improvisation is clearly traced, since interpretation is an aspect of musical practice that proceeds from the differences between the recorded music notation and the live performance of the work.
Consequently, this process inherent element of unpredictability. The interrelation of the interpretation of the musical text and the mastery of the improvisatory demonstration of this text by the interpreter, which is determined by his individual qualities, is traced.
Description:
Мета статті - дослідити різні трактування понять «імпровізація» та «інтерпретація», що зустрічаються у сучасній науці, виявити найбільш відповідні визначення цих понять, які розкривають специфіку джазового виконавства і визначити взаємозв'язок цих двох понять. Методологічною основою статті виступають
дослідження імпровізації та інтерпретації різної спрямованості. Використовується науковий підхід, який характеризує цей процес як творчий метод. Так само використовуються наукові роботи, присвячені безпосередньо імпровізації у джазі, які містять аналіз імпровізацій відомих виконавців та вправи для навчання
локальним технічним прийомам. Наукова новизна роботи полягає у тому, що термін «інтерпретація» розглядається в більш широкому значенні, у взаємодії з імпровізацією, тобто не тільки як трактування сторонніх музичних ідей у виконавській діяльності, але й як тлумачення особистих художніх задумів у процесі
діяльності музикантів. Висновки. Чітко простежується взаємодія інтерпретації та імпровізації, оскільки інтерпретація є аспектом музичної практики, який виходить з відмінностей між зафіксованим нотним текстом і живим виконанням твору. Отже, цьому процесу властивий елемент непередбачуваності. Простежується взаємозв'язок тлумачення нотного тексту і майстерності импровизаторскої демонстріраціі цього тексту виконавцем - інтерпретатором, яке визначається його індивідуальними якостями.