Короткий опис(реферат):
Мета статті. Дослідити розвиток сучасної циркової освіти в Україні, зокрема такі організаційно-творчі аспекти, як структура навчального процесу, характеристики й функції освіти, її якість. Методологія дослідження. Дослідження спирається на першоджерела - архівні відомості щодо діяльності Київської муніципальної академії естрадного й циркового мистецтв (КМАЕЦМ). Цим зумовлено вибір методів, серед
яких: історико-фактографічний - для реконструювання фактів у динаміці розвитку циркової школи; структурно-функціональний - для розгляду організаційно-творчої структури навчального процесу та функцій циркової освіти; компаративний - для виокремлення переваг та вад циркової освіти; метод систематизації та ін. методи. Наукова новизна. Уперше висвітлено організаційно-творчі аспекти сучасної циркової школи в Україні в структурно-функціональному контексті; виокремлено її переваги й вади. Висновки. КМАЕЦМ є однією з провідних циркових шкіл світу й постійно підвищує освітньо-кваліфікаційні рівні. Показником результативності школи є постійні перемоги випускників і учнів на міжнародних конкурсах, висока затребуваність українських циркових артистів за кордоном. Основними перевагами української циркової школи є: комплексність і багатовекторність підготовки, максимально практична спрямованість, орієнтація на міжнародне визнання, доступ учнів до престижних майданчиків. Серед вад: недофінансування, брак викладачів
і належних приміщень, перевантаженість учнів, незадіяність роботодавців. Основними функціями циркової школи є профосвітня, виробнича, профорієнтації, популяризації циркового мистецтва й школи, презентації українського цирку й фахової освіти у світі, просування українських циркового мистецтва та артистів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to research the development of modern circus arts education in Ukraine, the o and creative structure of the training process, its features and functions, and the quality of education. Methodology. The research is based on the empirical data - archival information about the activities of the Kyiv Municipal Academy of
Variety and Circus Arts (KMAVCA). This determines the methods’ choice: historical-factographic - to reconstruct the facts in the circus school’s development; structural-functional approach – for consideration of the organizational and creative structure of the training process and its functions; comparative method - to distinguish the disadvantages and advantages of circus education; systematization, etc. Scientific novelty. For the first time the organizational and creative aspects of the modern circus school in Ukraine are highlighted in their structural and functional context, and the
circus education’s advantages and disadvantages are covered. Conclusions. Ukrainian Circus Academy is one of the leading schools of circus arts worldwide and it constantly increases its educational and qualification levels. An indicator of the effectiveness of the School is the frequent winning of its graduates and students at international contests, the high demand for Ukrainian circus performers abroad. The main advantages of the Ukrainian Circus Academy are comprehensive, multi-vector, and maximally applied-oriented training, orientation to international recognition, students’ access to prestigious performance stages. Among the weaknesses, there are: underfunding, lack of couches for some rare circus genre, lack of proper training premises, excessively high students’ workload exposure, and the future employers’ non-engagement into students’ graduation projects. The main functions of the circus arts school are professional education, production of circus art acts and performances, career guidance (enrollees’ attraction), popularization of circus arts and training, presentation of Ukrainian circus arts and School abroad, Ukrainian circus arts actors and products promotion.