Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

КУЛЬТУРОТВОРЧА ФУНКЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО АМАТОРСЬКОГО ТЕАТРУ (КІНЕЦЬ ХХ - ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Соболєвська, Світлана Олександрівна
dc.date.accessioned 2021-12-28T13:14:26Z
dc.date.available 2021-12-28T13:14:26Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Соболєвська С. О. Культуротворча функція українського аматорського театру (кінець XX - початок XXI століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. культурології : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури" / Світлана Олександрівна Соболєвська ; Нац. акад. кер. кадр. культури і мистецтв. К., 2021. 18 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3671
dc.description The dissertation is devoted to solving an actual scientific problem - the cultural-creative function of Ukrainian amateur theater of the late XX - early XXI centuries. A model of Ukrainian amateur theater as a non-institutional theatrical form has been created, combining non-professional performers acting on a voluntary basis. It is proved that, being an autonomous component of artistic culture an inherent to him immanent specificity and implementation of certain functions in sociocultural practice, amateur theater has the general features of a culture, its values and patterns of behavior, which manifests the uniqueness of the nation. The concept of the cultural-creative role of this phenomenon in the post-Soviet period as a moderator of the formation of Ukrainian identity has been developed. The mechanisms of its influence on the process of inculturation and self-identification of the individual are analyzed. Based on the paradigm of socialization and inculturation as two aspects of a single process of individual entry into the sociocultural system, the role of modern Ukrainian amateur theater as a means of purposeful construction of the inner space of creative personality, assimilation and active reproduction of sociocultural experience of society (social norms, values, standards of behavior, customs, cultural traditions), accumulated in theatrical forms. Emphasis is placed on the role of amateur theater in the rehabilitation and relaxation of children with identified disabilities. Theater for children and teenagers performs the сulturecreative function through their introduction to national and world culture. It is determined that in the context of the сulture-creative function the repertoire of amateur theater becomes a means and result not only of artistic and creative, but also educational process, the purpose of which is the assimilation of individual sociocultural patterns, norms and values of society. The repertoire serves as a mechanism for the formation of self-identification and socio-cultural identification of the individual and becomes an instrument of its inculturation. The concept proposes and verifies the periodization of the development of the Ukrainian amateur theater of the Soviet – post-Soviet period, which is based on the paradigm of the connection of the content, forms and functions of the theater with sociocultural realities. The typology of Ukrainian amateur theater is carried out according to certain criteria (according to the species principle, the form of performance of the stage work, the age of the participants, etc.). Analysis of the typology of Ukrainian amateur theaters allows us to conclude that, despite the different organizational and substantive basis, different stage training of actors, excellent material and technical capabilities, stage sizes, there is a process of gradual approximation of amateur theater to professional. Innovative forms of amateur theater (verbatim, postmodernist theater, metaphorical theater, book theater, theater-museum, etc.) are identified. The hypothesis that in the XXI century the border of binary opposition of amateur-professional theater becomes transparent, interpenetrating is substantiated. uk_UA
dc.description.abstract Дисертацію присвячено вирішенню актуальної наукової проблеми - культуротворчої функції українського аматорського театру кінця ХХ - початку ХХІ століття. Створено модель українського аматорського театру як неінституціональної театральної форми, що поєднує непрофесійних виконавців, що діють на громадських засадах. Доведено, що, будучи автономною складовою художньої культури з притаманною йому іманентною специфікою та виконанням окремих функцій у соціокультурній практиці, аматорський театр несе у собі загальні особливості певної культури, її цінності та патерни поведінки, у яких проявляється унікальність нації. Розроблено концепт культуротворчої ролі цього феномену в пострадянський період як модератора формування української ідентичності. Проаналізовано механізми його впливу на процес інкультурації та самоідентифікації особистості. Базуючись на парадигмі соціалізації та інкультурації як двох аспектів єдиного процесу входження індивіда у соціокультурну систему, визначено роль сучасного українського аматорського театру як засобу цілеспрямованого конструювання внутрішнього простору творчої особистості, засвоєння та активного відтворення нею соціокультурного досвіду суспільства (соціальних норм, цінностей, зразків поведінки, звичаїв, культурних традицій), акумульованого у театральних формах. Акцентована увага на ролі аматорського театру у реабілітації та релаксації дітей з особливими потребами. Театр для дітей та підлітків виконує культуротворчу функцію через введення їх до вітчизняної та світової культури. Визначено, що у контексті культуротворчої функції репертуар аматорського театру стає засобом і результатом не тільки художньо-творчого, а й виховного процесу, метою якого є засвоєння індивідом соціокультурних зразків, норм, цінностей суспільства. Репертуар виконує роль механізму формування самоідентифікації і соціокультурної ідентифікації особистості та стає інструментом її інкультурації. У межах концепту запропоновано і верифіковано періодизацію розвитку українського аматорського театру радянської-пострадянської доби, в основі якої лежить парадигма зв’язку змісту, форм та функцій театру із соціокультурними реаліями. Здійснено типологію українського аматорського театру за певними критеріями (за видовим принципом, формою виконання сценічного твору, за віком учасників тощо). Аналіз типології українських аматорських театрів дозволяє зробити висновок, що, незважаючи на різну організаційну і змістовну основу, неоднакову сценічну підготовку акторів, відмінні матеріальні та технічні можливості, розміри сцен, йде процес поступового наближення аматорського театру до професійного. Визначено інноваційні форми аматорського театру (вербатім, постмодерністський театр, метафоричний театр, театр книги, театрмузей тощо). Обґрунтована гіпотеза, що у ХХІ столітті межа бінарної опозиції аматорський-професійний театр стає прозорою, взаємопроникаючою. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв uk_UA
dc.subject культуротворча функція uk_UA
dc.subject український аматорський театр uk_UA
dc.subject аматорський театр uk_UA
dc.subject художня культура uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.subject інкультурація uk_UA
dc.subject самоідентифікація особистості uk_UA
dc.subject творча особистість uk_UA
dc.subject соціокультурний досвід суспільства uk_UA
dc.subject вітчизняна культура uk_UA
dc.subject світова культура uk_UA
dc.subject самоідентифікація uk_UA
dc.subject соціокультурна ідентифікація особистості uk_UA
dc.subject особистість uk_UA
dc.subject ідентичність uk_UA
dc.subject український культурний простір uk_UA
dc.subject українська ідентичність uk_UA
dc.title КУЛЬТУРОТВОРЧА ФУНКЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО АМАТОРСЬКОГО ТЕАТРУ (КІНЕЦЬ ХХ - ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ) uk_UA
dc.title.alternative Culture-creative function of Ukrainian amateur theater (the late XX - early XXI centuries) uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу