Короткий опис(реферат):
The purpose of the article is to study the development of the directions of Ukrainian book art, the formation of new creative features in the European cultural space. The research methodology consists in the application of general scientific methods (analysis and synthesis, induction and deduction) and methods of art history (comparative, typological, descriptive). The scientific novelty lies in the study of book art, which has always been important in Ukrainian art. Conclusions. Today, we have a large amount of fine works in the genre of book illustrations. These works reflected both the history of the Ukrainian literature, history of the national graphic art, as well as the history of cultural progress of Ukraine in general. Thus, book art is an extremely fruitful object of study, an intersection point, where the complicated process of interaction of socio-political, spiritual, cultural and artistic and aesthetic factors is underway. Thus, Ukrainian book graphics in different periods reflected all European trends – modernism, symbolism, neo-primitive art, futurism, cubism, expressionism, constructivism, realism, surrealism, Art Deco, neoclassicism. The originality of the artistic language emerged through the use of traditional motifs and vanguard image creation tools.
Суть розробки, основні результати:
Метою статті є дослідження розвитку напрямів українського мистецтва книги, формування нових творчих рис у європейському культурному просторі. Методологія дослідження полягає у застосуванні загальнонаукових методів (аналіз і синтез, індукція та дедукція) та методів мистецтвознавства (порівняльний, типологічний, описовий). Наукова новизна полягає у вивченні мистецтва книги, яке завжди було важливим в українському мистецтві. Висновки. Сьогодні ми маємо велику кількість прекрасних робіт у жанрі книжкової ілюстрації. Ці твори відображають як історію української літератури, історію вітчизняної графіки, так і історію культурного прогресу України загалом. Отже, мистецтва оформлення книги є надзвичайно плідним об’єктом дослідження, точкою перетину, де відбувається складний процес взаємодії суспільно-політичних, духовних, культурно-мистецьких та естетичних чинників. Так, українська книжкова графіка в різні періоди відображала всі загальноєвропейські течії – модернізм, символізм, неопримітивізм, футуризм, кубізм, експресіонізм, конструктивізм, реалізм, сюрреалізм, ар-деко, неокласицизм. Своєрідність художньої мови виникла завдяки використанню традиційних мотивів та авангардних засобів створення образів.