Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Фронтовий рисунок українських митців періоду Другої світової війни

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Майстренко-Вакуленко, Юлія Вячеславівна
dc.date.accessioned 2022-01-14T09:22:09Z
dc.date.available 2022-01-14T09:22:09Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Майстренко-Вакуленко Ю. В. Фронтовий рисунок українських митців періоду Другої світової війни // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 40. С. 57-66. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3704
dc.description Purpose of the article. During World War II, hundreds of Ukrainian artists were at the front. The drawings they created were a powerful source of propaganda for the Soviet regime. At the same time, in the general unity of the full-scale front-line drawing the individual features of artists of great artistic skill are clearly traced. The aim of the article is to determine the circle of leading Ukrainian artists who during the Second World War were in the troops of the Workers 'and Peasants' Red Army (RSCA) and worked in the field of drawing; to study the genre, artistic and stylistic structure, as well as materials and techniques of frontal drawings; identify the features of the reproduction of space-time in the front-line drawing of Ukrainian artists. Methodology. The study is based on the principle of historicism, a combination of historical and cultural, contextual methods, art history image and stylistic and system-comparative analysis. Scientific novelty. Peculiarities of human psychology of perception were clearly manifested in the drawing of frontline artists. The compression of the time field in the drawings of frontline artists is due not only to the doctrine of socialist realism, which was based on spatial three-dimensionality, but also to the peculiarities of human perception of time and space in stressful conditions. This also explains the difference of time display in the drawings created by the artists in the conditions of the front and evacuation. Artists, whose period of study coincided with the years of the avant-garde, the introduction of formal foundations of art in educational institutions, have achieved a much deeper and broader interpretation in the drawing of temporal and spatial categories. Conclusions. Frontline sketches were pictorial diaries: notes, sketches that were intended to be triggers for memories, for further writing of pictorial "memoirs" - paintings on the theme of war. This theme of Soviet propaganda will become a pass for future decades in all artistic spheres, both artistic and literary, musical, film and theater, etc., ensuring the favor of party leaders and the respect of the average Soviet man. Drawings of Serhiy Hryhoriev, Zinovy Tolkachov, Vasyl Ovchynnikov, Anatol Petrytsky, Georgy Melikhov, Anton Komashko and other prominent Ukrainian artists are distinguished by the ability to give the passage of events the meaning of epic generalization, elevation above the simplified goal of capturing the moment. uk_UA
dc.description.abstract Метою статті є визначення кола провідних українських художників, які у період Другої світової війни перебували у складі військ Робітничо-Селянської Червоної Армії (РСЧА) й працювали у галузі рисунка; дослідити жанрову, художньо-стильову структуру, а також матеріали й техніки виконання фронтових рисунків; виявити особливості відтворення часопростору у фронтовому рисунку українських художників. Методологія. В основу дослідження покладено принцип історизму, поєднання історико-культурного, контекстуального методів, мистецтвознавчого образно-стилістичного і системно-порівняльного аналізу. Наукова новизна. У фронтовому рисунку мали виразний прояв особливості людської психології сприйняття. Ущільнення часового поля в рисунках фронтових художників зумовлено не лише доктриною соцреалізму, в основу якої було покладено просторову тривимірність, а й особливостями сприйняття людиною часопростору в стресових умовах. Це також пояснює відмінність у відображенні часу в рисунках, створених митцями в умовах фронту та евакуації. Художники, період навчання яких припав на роки авангарду, впровадження в навчальних закладах викладання формальних основ мистецтва, досягли значно глибшого і ширшого трактування в рисунку часово-просторових категорій. Висновки. Фронтові зарисовки – це образотворчі щоденники: записи, нотатки, які були покликані стати тригерами для спогадів, для подальшого написання образотворчих «мемуарів» – картин на тему війни. Ця тема радянської пропаганди стане пропускною на майбутні десятиліття в усіх мистецьких сферах, як художній, так і літературній, музичній, кіно-театральній тощо, забезпечуючи благовоління партійних керманичів та пошану пересічної радянської людини. Піднесення над спрощеною метою фіксації моменту, уміння надати уривку подій значення епічного узагальнення вирізняють аркуші Сергія Григор’єва, Зиновія Толкачова, Василя Овчиннікова, Анатоля Петрицького, Георгія Меліхова, Антона Комашки та інших видатних українських художників. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject рисунок uk_UA
dc.subject український рисунок uk_UA
dc.subject фронт uk_UA
dc.subject Друга світова війна uk_UA
dc.subject німецько-радянська війна uk_UA
dc.subject СРСР uk_UA
dc.subject Робітничо-Селянська Червона Армія uk_UA
dc.subject портрет uk_UA
dc.subject пейзаж uk_UA
dc.subject Григор'єв Сергій uk_UA
dc.subject Овчинніков Василь uk_UA
dc.subject Петрицький Анатоль uk_UA
dc.title Фронтовий рисунок українських митців періоду Другої світової війни uk_UA
dc.title.alternative Frontline Drawings of Ukrainian Artists of the Second World War Period uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу