Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Історія розвитку бальної хореографії у Південно-Африканській республіці

Show simple item record

dc.contributor.author Павлюк, Тетяна Сергіївна
dc.date.accessioned 2022-01-14T12:21:31Z
dc.date.available 2022-01-14T12:21:31Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Павлюк Т. С. Історія розвитку бальної хореографії у Південно-Африканській республіці // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 40. С. 72-76. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3706
dc.description The purpose of the article is to analyze trends in the development of ballroom choreography in the Republic of South Africa. Research methodology is an organic set of basic principles of research: objectivity, historicism, multifactorial, systematicity, complexity, development, and pluralism, and to achieve the goal, the following methods of scientific knowledge are used: problem-chronological, concrete historical, statistical, descriptive, logical- analytical. Scientific Novelty. An attempt was made to research the topical issues of the history of the development of ballroom choreography in the Republic of South Africa. Conclusions. The versatility of the choreoplastic language of ballroom dance leads to the fact that even in those regions where ballroom choreography was historically regarded as the art of outsiders (conquerors and colonizers), which contradicts local artistic and aesthetic traditions, ballroom dancing becomes a part of the local dance culture. In addition, it is the ballroom choreography that is the very integrative element that connects local cultures that are quite far from Western thinking with the global worldview system. International cooperation between amateur dancers and professionals is promising in terms of cultural interaction and exchange of experience in the field of choreographic art. In general, the analysis of the African experience allows us to conclude that after passing through the stage of a kind of "nationalization" and adaptation by local ethics and aesthetics, ballroom choreography organically merges into the system of organizing leisure time, scenic screen art, and sports. To date, from the point of view of the development of ballroom choreography for Africa, only the overcoming of economic difficulties remains relevant. In the context of government support, ballroom choreography functions as an important resource for recovery, education, socialization of the population; it is able to fit into the national system of education, leisure, culture, and sports in the vast majority of African countries. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті полягає в аналізуванні тенденцій розвитку бальної хореографії у Південно-Африканській республіці. Методологія дослідження базується на принципах об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності, розвитку та плюралізму, а для досягнення мети – використані методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Здійснена спроба наукового дослідження актуальних питань історії розвитку бальної хореографії у Південно-Африканській республіці. Висновки. Універсальність хореопластичної мови бального танцю призводить до того, що навіть у тих регіонах, де бальна хореографія історично розцінювалась як мистецтво чужинців (завойовників і колонізаторів), що суперечить місцевим художньо-естетичним традиціям, виконання бальних танців стає частиною місцевої танцювальної культури. Окрім того, саме бальна хореографія є тим самим інтегративним елементом, що поєднує колись зовсім далекі від західного мислення локальні культури з системою глобального світобачення. Міжнародна співпраця танцюристів-аматорів і професіоналів є перспективною з погляду культурної взаємодії та обміну досвідом у галузі хореографічного мистецтва. Загалом, аналіз досвіду Африки дозволяє зробити висновок, що після проходження етапу своєрідної «націоналізації» та адаптації з боку місцевої етики й естетики, бальна хореографія органічно вливається у систему організації дозвілля, сценічно-екранного мистецтва та спорту. На сьогоднішній день з погляду розвитку бальної хореографії для Африки актуальним залишається лише подолання труднощів економічного характеру. За умов урядової підтримки бальна хореографія функціонує як важливий ресурс оздоровлення, виховання, соціалізації населення, вона здатна вписатися у національну систему освіти, дозвілля, культури та спорту переважної більшості країн Африки. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject бальна хореографія uk_UA
dc.subject бальний танець uk_UA
dc.subject конкурсний танець uk_UA
dc.subject Південно-Африканська республіка uk_UA
dc.subject бальна мода uk_UA
dc.subject бали-маскаради uk_UA
dc.title Історія розвитку бальної хореографії у Південно-Африканській республіці uk_UA
dc.title.alternative The history of the development of ballroom choreography in the Republic of South Africa uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account