Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Татарнікова, Анжеліка Анатоліївна | |
dc.date.accessioned | 2022-01-23T12:19:23Z | |
dc.date.available | 2022-01-23T12:19:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Татарнікова А. А. Хорова творчість Джоаккіно Россіні в контексті духовно-релігійних шукань італійської культури епохи Рісорджименто (на прикладі Stabat Mater) // Мистецтвознавчі записки. 2020. Вип. 37. С. 116-123. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3811 | |
dc.description | The purpose of the article is to identify the poetic and intonational features of the choral works of G. Rossini, including Stabat Mater, in the context of the specifics of the existence of spiritual genres in the cultural and historical realities of Risorgimento. The methodology of the work is based on the intonation concept of music from the perspective of stylistic analysis, as well as on interdisciplinary and historical-cultural approaches that allow revealing the spiritual-semantic and poetical-intonational features of Stabat Mater G. Rossini in line with Italian culture of the first half of the 19th century. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time in cultural studies and art studies, attention is focused not only on the genre-style evolution of the composer's work but also on the idea of the spiritual unity of the nation, which is essential for his time, based on the principles of restoring Christian traditions and sacred-ethical function musical art. Conclusions. Comprehension of the multilevel quality of the Stabat mater, within the framework of which the idea of suffering on the cross and its inner empathy-comprehension becomes not only a guarantee of a person's spiritual transformation but also an anticipation of the image of Divine glory as one of the defining ones in the Christian worldview. The indicated semantic subtext of G. Rossini's work reveals its correlation not only with the deep traditions of Italian choral music but also with the spiritual attitudes of the Risorgimento and European romanticism in general. | uk_UA |
dc.description.abstract | Метою роботи є виявлення поетико-інтонаційних особливостей хорових творів Дж. Россіні, в тому числі Stabat Mater, у контексті специфіки побутування духовних жанрів в культурно-історичних реаліях Рісорджименто. Методологічна основа роботи спирається на інтонаційну концепцію музики в ракурсі стилістичного аналізу, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи, що дозволяють виявити духовно-смислові та поетико-інтонаційні особливості Stabat Mater Дж. Россіні у річищі італійської культури першої половини XIX століття. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше у вітчизняному культурознавстві і мистецтвознавчих розробках зосереджена увага не тільки на жанрово-стильовій еволюції творчості композитора, але й на істотній для його часу ідеї духовного єднання нації, що ґрунтувалася на засадах відновлення християнських традицій та сакрально-етичної функції музичного мистецтва. Висновки. Осмислення багаторівневої якості Stabat mater, в рамках якого ідея хресного страждання і його внутрішнього співпереживання-осмислення стає не тільки запорукою духовного преображення людини, але і передоднем образу Божественної слави як одного з визначальних в християнському світосприйнятті. Позначений смисловий підтекст твору Дж. Россіні виявляє його співвіднесеність не тільки з глибинними традиціями італійської хорової музики, а й з духовними настановами Рісорджименто і європейського романтизму в цілому. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | Россіні Джоаккіно | uk_UA |
dc.subject | хорова творчість | uk_UA |
dc.subject | Stabat Mater Дж. Россіні | uk_UA |
dc.subject | італійська культура | uk_UA |
dc.subject | Рісорджименто | uk_UA |
dc.subject | романтизм | uk_UA |
dc.title | Хорова творчість Джоаккіно Россіні в контексті духовно-релігійних шукань італійської культури епохи Рісорджименто (на прикладі Stabat Mater) | uk_UA |
dc.title.alternative | Choral creativity Gioacchino Rossini in the context of spiritual-religious researches of the Italian culture of the era of Risorgimento (on the example of Stabat mater) | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |