dc.contributor.author |
Мустафаєв, Фемій Мансурович |
|
dc.date.accessioned |
2022-01-28T11:26:24Z |
|
dc.date.available |
2022-01-28T11:26:24Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Мустафаєв Ф. М. Історичні аспекти розвитку української вокально-педагогічної школи в ХХ - на початку XXI століття // Мистецтвознавчі записки. 2019. № 36. С. 167-173. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3866 |
|
dc.description |
Purpose of Article. The purpose of the research are to identify and characterize the main stages of the development of the national vocal pedagogical school in the context of the sociocultural processes of the 20th – early 21st centuries that took place in Ukrainian society. Methodology. The research methodology is based on the application of historical cultural, systematic and analytical methods, which have allowed us to consider the history of the Ukrainian vocal pedagogical school in its interconnections with the sociocultural processes of the 20th – early 21st centuries. Scientific Novelty. The scientific novelty of the article is the fact that for the first time Ukrainian science reflects the activities of the national vocal pedagogical school in the syncretism of artistic and sociocultural factors, which have been acting in the inextricable unity throughout the 20th century and 21st century. Conclusions. In the 20th century the Ukrainian vocal pedagogical school went through three stages of its development, each of which lasted a third of a century, in the 21st century its fourth stage began. The first stage was marked by the foundation of a national vocal pedagogical school, based on academic singing in combination with Ukrainian vocal traditions. The second stage is characterized by stagnant trends, associated with its isolation from global processes of vocal performance development. The third stage is characterized by a pluralistic interpretation of the vocal pedagogical school, which includes academic as well as other types of singing today that are relevant in the world cultural space. The fourth stage has not finished yet; it is characterized by the continuation of the main trends of the previous ones. Regarding to the same period of the 20th century, it is more dynamic. At the new historical stage it repeats its cultural outburst, which is the foundation of the Ukrainian vocal pedagogical school. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи. У дослідженні виділено та охарактеризовано основні етапи розвитку національної вокально-педагогічної школи у контексті соціокультурних процесів ХХ – початку ХХІ ст., що відбувалися в українському суспільстві. Методологія дослідження базується на застосуванні історико-культурного, системного та аналітичного методів, що дало можливість розглянути історію української вокально-педагогічної школи у її взаємозв’язках із соціокультурними процесам ХХ – початку ХХІ ст. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в українській науці вперше було висвітлено діяльність національної вокально-педагогічної школи у синкретизмі мистецько-художнього та соціокультурного чинників, які протягом ХХ ст. й сьогодні функціонують у нерозривній єдності. Висновки. Українська вокально-педагогічна школа у ХХ ст. пройшла три етапи свого розвитку, кожен з яких тривав третину століття, у ХХІ ст. розпочався її четвертий етап. Перший етап ознаменовано створенням засад національної вокально-педагогічної школи на основі академічного співу у поєднанні з українськими вокально-співочими традиціями. Для другого етапу характерні стагнаційні тенденції, пов’язані з її відірваністю від загальносвітових процесів розвитку вокального виконавства. Третій етап характеризується плюралістичністю трактування вокально-педагогічної школи, яка відтепер включає не лише академічний, а й інші види співу, актуальні у світовому культурному просторі. Четвертий етап ще не закінчено, для нього характерно продовження основних тенденцій попереднього. У співвідношенні до аналогічного періоду ХХ ст. він відрізняється більшою динамікою і на новому історичному витку повторює його культуротворчий сплеск, який заклав підвалини української вокально-педагогічної школи. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
українське вокальне мистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
вокально-педагогічні школи |
uk_UA |
dc.subject |
соціокультурні процеси |
uk_UA |
dc.subject |
історична типологія |
uk_UA |
dc.subject |
Лисенко Микола |
uk_UA |
dc.subject |
Мишуга Олександр |
uk_UA |
dc.subject |
Муравйова Олена |
uk_UA |
dc.title |
Історичні аспекти розвитку української вокально-педагогічної школи в ХХ - на початку XXI століття |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Historical Aspects of the Development of the Ukrainian Vocal Pedagogical School in the 20th – early 21st centuries |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |