Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Чень, Юньцзя | |
dc.date.accessioned | 2022-01-31T11:32:06Z | |
dc.date.available | 2022-01-31T11:32:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Чень Юньцзя. Увертюра "Рух вітру" Го Веньцзін як зразок інноваційного підходу до китайської програмної увертюри // Мистецтвознавчі записки. 2019. № 36. С. 235-240. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3881 | |
dc.description | The purpose of the article. The article aims to derive systematic features of symphonism as a method of artistic thinking and the national peculiarities of Chinese symphonic music for a European orchestra. The methodology of the research lies in using holistic, systematic, comparative, and historical methods of musicological analysis. The scientific novelty of the work is that the author first introduces the work in the genre of the Chinese programmatic symphonic overture to the Ukrainian scientific conversation and attempts to highlight the musical style features of Guo Wenjing. Conclusions. The Overture of the Wind Movement by Guo Wenjin is a striking example of the genre of program symphonic overture of the modern Chinese composing school of the second half of the 1990s. The features of program symphony are expressed in the program title (the symbolism of the image of the wind, which in Chinese mythology is associated with the God of the Wind Fei Li), the principles of thematic development - motive development; figurative, textural, timbral contrast of sections, dialogue between orchestra groups as a sign of concert principles, re-intonation (intonational rethinking of heroic marching and contemplative pentatonic variants of the theme, combining in a new tutti sound in code), or having unifying ones the leitrhythm of the "wind movement," the leitintonation (a melodic line built on the Tertiary chants) and thematic reprise in sections of sonata-allegro. Also of particular importance are style allusions with the works of J. Williams, GF Handel, L. Beethoven, PI Tchaikovsky, M. Ravel, K. Orf, M. Glinka, MA Rimsky-Korsakov as a personification of dialogue. Cultures: European and Asian (whose features are manifested in the appeal to the pentatonic, the timbre of the Chinese folk dagger percussion instrument, the contrast of instruments in orchestration: the predominance of timbre strings, harps, piccolo flute, oboe, etc., typical game techniques). | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи. Стаття має на меті виведення системних рис симфонізму, як методу художнього мислення та національних особливостей китайської симфонічної музики для європейського оркестру. Методологія дослідження полягає у використанні цілісного, системного, порівняльного та історичного методів музикознавчого аналізу. Наукова новизна роботи полягає в тому, що автор вперше впроваджує до вітчизняного наукового обігу твір жанру китайської програмної симфонічної увертюри та робить спробу висвітлити особливості музичного стилю Го Веньцзіна. Висновки. Увертюра «Рух вітру» Го Веньцзіна – це яскравий зразок жанру програмної симфонічної увертюри сучасної китайської композиторської школи періоду другої половини 1990-х років. Риси програмного симфонізму виявляються у програмній назві, принципі концертності, тематичній розробці матеріалу, прийомі переінтонування, лейтмотивній системі (зокрема, лейтритмі «руху вітру», лейтінтонації), тематичній репризності у розділах сонатного allegro. Також особливого значення набувають стильові алюзії з творчістю Дж. Вільямса, Г. Ф. Генделя, Л. Бетховена, П. І. Чайковського, М. Равеля, К. Орфа, М. Глінки, М. А. Римського-Корсакова як уособлення діалогу культур: європейської із азіатською (китайською). | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | китайський фольклор | uk_UA |
dc.subject | джингоїзм | uk_UA |
dc.subject | програмність | uk_UA |
dc.subject | принцип концертності | uk_UA |
dc.subject | лейтритм руху вітру | uk_UA |
dc.subject | репризність | uk_UA |
dc.subject | увертюра | uk_UA |
dc.subject | симфонія | uk_UA |
dc.subject | Го Веньцзінь | uk_UA |
dc.title | Увертюра "Рух вітру" Го Веньцзін як зразок інноваційного підходу до китайської програмної увертюри | uk_UA |
dc.title.alternative | Overture “Riding on the Wind” of Guo Wenjing as an example of innovative approach to Chinese programmatic overture | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |