Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Схід і Захід у звукообразах світової гармонії: дихотомія та дуалізм культур

Show simple item record

dc.contributor.author Айгістова, Аміна Аскярівна
dc.date.accessioned 2022-02-02T09:36:54Z
dc.date.available 2022-02-02T09:36:54Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Айгістова А. А. Схід і Захід у звукообразах світової гармонії: дихотомія та дуалізм культур // Мистецтвознавчі записки. 2019. № 35. С. 78-83. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3905
dc.description Purpose of the article. The purpose of the article is to study the specifics of modeling sound images of world harmony in the philosophical and cultural aspects of the reflection of «East–West» problematic in musical culture. Methodology. The set of methods and methodological approaches of cultural, textological, comparative, culturаl-hermeneutical analysis was applied. Scientific novelty. This study allowed, on the one hand, to emphasize specific meaningful and intonation-expressive directions of representation of sound images of cultures of the eastern and western civilization type, and on the other hand, to state the centripetal tendencies of interpretation of the sound image of the world – from the dichotomy to the dualism of Eastern and Western cultures through the prism of the reflection of the sound image of silence as the artistic and musical embodiment of world harmony. Conclusions. Modern global civilization challenges actualize the problems of dialogue between Eastern and Western cultures (Asian and European, North American area). On the one hand, cultural contradictions are exacerbated, and on the other hand, the flow of intercultural communication along the lines of the East-West partnership is accelerating. These processes are directly reflected in European musical culture, where the philosophical and cultural specificity of the representation of the dialogue axis «East-West» is embodied in the sound images as "artistic and semantic concepts" that reflect the vectors of opposition, distancing, approximation and dualism of cultures. The latter is expressed in the sound images of silence, the modeling of which corresponds to the ideological paradigm of Eastern and Western thinking, personifying the ideal sound image of world harmony, which in the postmodern paradigm is a point of cultural convergence of two antinomous worlds. uk_UA
dc.description.abstract Метою статті є дослідження специфіки моделювання звукообразів світової гармонії у філософсько-культурологічних аспектах репрезентації проблематики «Схід–Захід» у музичній культурі. Методологія. Застосовано сукупність методів та методологічних підходів культурологічного, текстологічного, компаративного, культур-герменевтичного аналізу. Наукова новизна. Проведене дослідження дозволило, з одного боку, увиразнити конкретні змістові та мовно-виражальні напрями репрезентації звукообразів культур східного та західного цивілізаційного типу, а з іншого боку, констатувати доцентрові тенденції інтерпретації мовно-інтонаційного образу світу – від дихотомії до дуалізму східної та західної культур крізь призму відображення звукообразу тиші як художньо-музичного уособлення світової гармонії. Висновки. Сучасні глобально-цивілізаційні виклики актуалізують проблематику діалогу східної ї західної культур (азійського та європейського, північно-американського ареалу). З одного боку, загострюються культурні протиріччя, а з іншого, – пришвидшуються потоки міжкультурної комунікації за лініями східно-західного партнерства. Ці процеси знаходять безпосереднє виявлення в європейській музичній культурі, де філософсько-культурологічна специфіка репрезентації діалогової вісі «Схід–Захід» знаходить відображення у звукообразах як «художньо-змістових концептах», що віддзеркалюють вектори протиставлення, віддалення, наближення та дуалізму культур. Останнє, виражається у звукообразах тиші, моделювання яких відповідає світоглядній парадигмі східного та західного мислення, уособлюючи ідеальний звуковий образ світової гармонії, що в умовах постмодерної парадигми є точкою культурного зближення двох антиномних світів. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Схід–Захід uk_UA
dc.subject діалог культур uk_UA
dc.subject дихотомія культур uk_UA
dc.subject дуалізм культур uk_UA
dc.subject художній образ uk_UA
dc.subject звукообраз uk_UA
dc.subject гармонія uk_UA
dc.subject світова гармонія uk_UA
dc.title Схід і Захід у звукообразах світової гармонії: дихотомія та дуалізм культур uk_UA
dc.title.alternative East and West in the sound images of world harmony: the dichotomy and dualism of cultures uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account