Короткий опис(реферат):
Головна мета дослідження розкриваються аспекти діяльності видатного хореографа ХХ століття Курта Йосса, його новації та здобутки, що мали вагомий вплив на розвиток сучасного хореографічного мистецтва. Методологія дослідження. У ході дослідження були використані наступні методи: порівняння, узагальнення, систематизація та інтерпретація фактів. Науковою новизною для українського мистецтвознавства є дослідження впливу різнобічної діяльності Курта Йосса на становлення та розвиток європейського сучасного танцю, що досі не ставало об’єктом окремого дослідження. У статті аналізуються здобутки К. Йосса у розробці теоретичних засад та методики викладання модерн-танцю які дали змогу не тільки покращити якість професійної освіти у сфері сучасної хореографії, а ще й значно розширити лексичний потенціал модерн-танцю. Розглянуто внесок митця у розвиток теоретичних питань мистецтва, а саме з’ясування категорій «абсолютний танець», «театральний танець» і «танцювальний театр». Окреслено новаторство Йосса як балетмейстера у розширенні балетної тематики та художніх засобів сучасного танцю на прикладі балету «Зелений стіл», проаналізовано його ідейно-тематичну основу і творчий задум. Зазначено важливість розробки Куртом Йоссом системи «Еукінетика», та його співавторство у створенні «Кінетографії». Висновки. У статті доведено, що різнобічна діяльність Курта Йосса охопила різні сфери сучасної хореографії, справивши значний вплив на розвиток танцювального мистецтва багатьох країн Європи та Світу. Конкретизовані напрями діяльності К. Йосса, за якими було здійснено значні новації та здобутки: а саме практичний, що реалізувався у заснуванні шкіл та викладацькій діяльність, вдосконалення техніки сучасного танцю, започаткування нового сценічного жанру «танцтеатр», розширення тематики балетного репертуару, значний постановчий доробок; методичний, що втілився в удосконаленні системи викладання модерн-танцю; новацією методологічного напряму стало запропонування методу творення хореографічної лексики засобом синтезу модерного та класичного танцю і не балетної пантоміми; теоретичний напрям надав обґрунтування та введення у науковий обіг терміну «танцтеатр», розробка системи «Еукінетика», співавторство у створенні «Кінетографії».
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article – aspects of the work of an outstanding choreographer of the XXth century, Kurt Jooss, his innovations and achievements, which had a significant impact on the development of contemporary choreographic art. Methodology. In the course of the study, the following methods were used: comparison, generalization, systematization, and interpretation of facts. The scientific novelty for Ukrainian art studies is the study of the influence of Kurt Jooss's versatile activity on the formation and development of European contemporary dance, which has not yet become the subject of a separate study. The article analyzes the achievements of K. Jooss in elaborating theoretical principles and teaching methods of modern dance that allowed not only to improve the quality of professional education in the field of modern choreography but also to significantly expand the lexical potential of modern dance. The contribution of the artist to the development of theoretical issues of art is considered, namely the clarification of the categories "absolute dance", "theatrical dance" and "dance theater". The innovations of Jooss as a choreographer in the expansion of ballet subjects and artistic means of modern dance on the example of the ballet "The Green Table" are outlined, his ideological and thematic basis and creative idea analyzed. The importance of Kurt Jooss's development of the Eurythmics system is noted, as well as his co-authorship in the creation of "Kinetography". Conclusions. The article proves that Kurt Jooss’s versatile activity encompassed various areas of modern choreography, having made a significant impact on the development of dance art in many countries of Europe and worldwide. The directions of K. Jooss's activities are specified, which made significant innovations and achievements, in particular, the practical implementation of the founding of schools and teaching activities, the improvement of modern dance techniques, the initiation of a new stage genre, "dance theater", the expansion of the subjects of ballet repertoire, significant staging achievements; methodological, embodied in the improvement of the system of teaching the modern dance;an innovation in the methodological direction was the proposal to create a choreographic vocabulary by means of the synthesis of modern and classical dance and non-ballet pantomime; the theoretical direction provided the substantiation and introduction into the scientific circle of the term "dance theater", the development of the system "Eurythmics", co-authorship in the creation of "Kinetography".