Короткий опис(реферат):
Мета роботи - детальний аналіз «Іспанського концерту» для гітари із симфонічним оркестром М.Стецюна, розкриття його інтонаційної й композиційної єдності, особливостей творчого методу композитора. Особливу увагу дослідник приділяє стилістиці твору задля вияву поєднання рис двох національних шкіл – української та іспанської (фламенко). Методом дослідження було обрано стилістичний, композиційний та інтонаційний аналіз твору. Актуальність роботи полягає в її відповідності сучасним потребам національного мистецтва та освіти, а саме в появі досліджень новітнього гітарного репертуару з метою популяризації творчості сучасних українських композиторів. Наукова новизна: дана праця є першою спробою детального аналізу «Іспанського концерту» для гітари із симфонічним оркестром М. Стецюна в українській гітаристиці. Висновки. Відтак, можна впевнено стверджувати, що остання чверть ХХ століття стала новітнім періодом розвитку національного гітарного мистецтва, а „Іспанський концерт” Миколи Стецюна є одним з яскравих зразків сучасного українського концерту для гітари з оркестром, в якому пошук альтернативних канонічних рішень стає найоптимальнішим засобом вияву індивідуальної позиції митця, полем художнього експерименту. Стилістика твору поєднує риси двох національних шкіл, що дає можливість розкрити риси єдності музичних культур на різних рівнях: драматургічному, композиційному, інтонаційному. Авторське бачення національної характерності образної сфери цього твору реалізується через сучасну музичну мову. Композитору вдалось використати виразові і технічні можливості гітари, прийоми регістрово-тембрової контрастності, кантиленну природу інструмента.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is a detailed analysis of the “Spanish concert” for guitar and Nikolay Stetsyun’s Symphony Orchestra, the disclosure of his intonational and compositional unity and the features of the composer’s creative method. The researcher pays particular attention to the work’s stylistics in order to show the combination of the two national schools’ traits - Ukrainian and Spanish (flamenco). The stylistic, composite and intonational analysis of the work was chosen as the method of the research. The relevance of the work lies in its compliance with the contemporary needs of national art and education, namely, the emergence of studies of the newest guitar repertoire in order to popularize the work of modern Ukrainian composers. Scientific novelty: this work is the first attempt of a detailed analysis of the "Spanish Concert" for a guitar with the N. Stetsun's Symphony Orchestra in Ukrainian guitar. Conclusions. Therefore, we can confidently assert that the last quarter of the twentieth century was the newest period of development of the national guitar art, and the “Spanish Concerto” by Nikolay Stetsyun is one of the brightest examples of the modern Ukrainian concert for guitar and orchestra, in which the search for alternative canonical solutions becomes the optimal means for the manifestation of individual position of the artist, the field of artistic experiment. The analyzed data allows us to conclude that the style of the work combines the features of two national schools, which makes it possible to reveal the features of the unity of musical cultures at different levels: dramaturgical, compositional, intonational. Summarizing all the above, we can note that the author’s vision of the national specificity of the figurative sphere of this work is realized through the modern musical language. The composer managed to use the expressive and technical capabilities of the guitar, the methods of the register-timbre contrast, the melodic nature of the instrument.