Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає у дослідженні форм та семіотичних схем репрезентації фольклорного або квазі фольклорного матеріалу в академічній камерно-інструментальної творчості українських композиторів на різних історико-стильових етапах еволюції національного музичного мислення. Методологія. Застосовано сукупність методів та методологічних підходів історичного, етнокультурологічного, музикознавчого, семіотичного, текстологічного аналізу. Наукова новизна. У ході дослідження окреслено стадії еволюції принципів техніко конструктивного опрацювання фольклорного матеріалу та увиразнено семіотичний вплив національних (регіональних) етнокультурних явищ на розвиток академічної камерно-інструментальної творчості українських композиторів останньої третини ХVIII - початку ХХІ століть. Висновки. Осягнення культурно-історичних та жанрово-стильових етапів семіозису української камерно-інструментальної музики акцентує увагу на феномені семіотичного віддзеркалення фольклорної аутентики на мовному «ґрунті» домінуючих загально-історичних або індивідуально-авторських стилів. В рамках останніх, повсякчас знаходимо риси звукової етнонаціональної ідентичності, що виразно простежуються на тлі художньо-знакового синтезу (квазі-)фольклорних та академічних мовно-інтонаційних комплексів: (нео-)класицизму, (нео-)романтизму, імпресіонізму,
експресіонізму, необароко, (пост-)авангарду. Характер проникнення «знаків» традиційної української культури до семіотичного середовища академічних мово-стилей засвідчує динаміку історичної модифікації базових принципів та удосконалення техніки роботи з фольклорним матеріалом - від фольклоризму, неофольклоризму до постнеофольклоризму в ансамблевій музиці. Чим ближче до сучасної доби, спостерігаємо поступове ускладнення семіотичних схем музичного мовотворення та розширення палітри можливостей звукового висловлювання. Разом з тим, у концептуально-змістовому плані, навпаки, відчутним є рух у зворотному напрямі - поступове історичне заглиблення у розгортанні все більш віддалених у часі архаїчних
етнокультурних пластів. Ці різноспрямовані тенденції є важливим джерелом розуміння семіозису української камерно-інструментальної творчості останньої третини ХVIII - початку ХХІ століть, що увиразнюють шлях семіотичної еволюції та, одночасно, розкривають особливості філософії національного музичного мислення.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the forms and semiotic scheme of representing folklore or quasi-folklore
material in the academic chamber work of Ukrainian composers at the different historical-style stages of the evolution
of national musical thinking. Methodology. A set of methods and methodological approaches of historical,
ethnocultural, musicological, semiotic, textological analysis is applied. Scientific novelty. The study reflects the
evolutionary stages of the principles of technical and constructive work with folklore material and outlines the semiotic
influence of national (regional) ethnocultural phenomena on the development of academic chamber music by Ukrainian
composers of the last third of the 18th and early 21st centuries. Conclusions. The comprehension of the cultural historical and genre-style stages of the semiosis of Ukrainian chamber music focuses on the phenomenon of semiotic
reflection of folklore authenticity on the language “ground” of the dominant general historical or individual author’s
styles. Within the framework of the latter, we constantly find features of a sound ethno-national identity, which are
clearly observed against the background of the artistic and symbolic synthesis of (quasi-)folklore and academic
intonation-language complexes: (neo-)classicism, (neo-)romanticism, impressionism, expressionism, neo-baroque,
(post-)avant-garde. The nature of the penetration of the “signs” of traditional Ukrainian culture into the semiotic
environment of academic languages-styles testifies to the dynamics of the historical modification of the basic principles
and the improvement of the technique of working with folklore material – from folklorism, neofolklorism to post neofolklorism in ensemble music. The closer to the present, we observe a gradual complication of semiotic schemes of
musical language and the expansion of the palette of possibilities of sound expression. At the same time, in the
conceptual and semantic aspect, on the contrary, the movement in the opposite direction is noticeable – a gradual
historical deepening in the deployment of more and more distant in time archaic ethnocultural layers. These
multidirectional trends are an important source of understanding the semiosis of Ukrainian chamber creativity in the last
third of the 18th and early 21st centuries, which emphasize the path of semiotic evolution and, at the same time, reveal
the peculiarities of the philosophy of national musical thinking.