Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Interdisciplinary aspects of studying chamber art in the context of the culturological doctrine of contemporary musicology

Show simple item record

dc.contributor.author Кравченко, Анастасія Ігорівна
dc.date.accessioned 2022-02-21T11:10:57Z
dc.date.available 2022-02-21T11:10:57Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Kravchenko, A. (2017). Interdisciplinary aspects of studying chamber art in the context of the culturological doctrine of contemporary musicology. National Academy of Culture and Arts Management Нerald, 3, 102–109 [in English]. uk_UA
dc.identifier.issn 2226-3209
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4077
dc.description The purpose. The article is devoted to the theoretical crystallization of methodology and the discovery of the semiological significance of culturological art criticism in the complex study of the chamber art of Ukraine. Methodology. Methods of historiographic, chronological analysis and interdisciplinary approach have been applied. Scientific novelty consists in the categorical crystallization of the methodological foundations of culturological art criticism and the definition of perspective tasks of understanding the chamber art of Ukraine in the discourse of the semiotic paradigm of culture of late 20th and early 21st centuries. Conclusions. The analysis of the special literature reveals the importance of comprehension the chamber art in an integrated way based on the strategy of culturological art criticism, which includes the integration of historical-style musicological analysis and systemic-semiotic, hermeneutic methodological approaches of a wide range, namely, the application of research instruments of the philosophy of music, musical textology, semiotics, aesthetics, intermedial theory and cultural hermeneutics. Taken together, this lays the foundation for a new cultural doctrine of contemporary musicology that leads to a comprehension of the historical, cultural, semiotic and intermedial problems of chamber art in the context of the universalistic aspects of postmodern culture. From this perspective, the need for aesthetic, philosophical and cultural studies of the chamber art of Ukraine in terms of solving the following urgent problems: the definition of the characteristics of the sign-intonation traditions of the chamber ensemble and the disclosure of their semiotic significance in the development of the musical culture of Ukraine in the postmodern era; the study of the intertextual and intermedial aspects of logic and the semiology of the creative process; the formation of the aesthetic-hermeneutic concept of modern chamber performance in the semiotic context of a new system of artistic communication based on interactivity and intermediality. uk_UA
dc.description.abstract Cтаття присвячена теоретичній кристалізації методології та розкриттю семіологічного значення культуро логічного мистецтвознавства у комплексному дослідженні камерно-інструментального мистецтва України. Мето дологія. Застосовано методи історіографічного, хронологічного аналізу та міждисциплінарний підхід. Наукова новизна полягає у категоріальній кристалізації методологічних засад культурологічного мистецтвознавства, а також в окресленні перспективних завдань осмислення камерно-інструментального мистецтва України у дискурсі семіотичної парадигми культури кінця ХХ – початку ХХІ століть. Висновки. Аналіз спеціальної літератури виявляє доцільність осмислення камерно-інструментального мистецтва у комплексний спосіб на основі стратегії культуро логічного мистецтвознавства, що передбачає інтеграцію історико-стильового музикознавчого аналізу та системно семіотичних, культур-герменевтичних методологічних підходів широкого спектру, а саме: застосування дослідницького інструментарію філософії музики, музичної текстології, семіотики, естетики, теорії інтермедіальності, культурологічної герменевтики. Це закладає підвалини новітньої культурологічної доктрини сучасного музикознавства, що веде до осмислення історико-культурних, семіотичних та інтермедіальних вимірів камерно-інструментального мистецтва в кон тексті універсалістських вимірів постсучасної культури. Нагальною стає потреба естетико-мистецтвознавчого та філо софсько-культурологічного дослідження камерно-інструментального мистецтва України з метою вирішення актуальних завдань, що передбачають: визначення специфіки мовно-інтонаційних традицій камерно-інструментального ансамблю та розкриття їх семіотичного значення у розвитку музичної культури України постмодерної доби; дослідження інтертек стуальних та інтермедіальних аспектів логіки і семіології творчого процесу; обґрунтування естетико-герменевтичної концепції сучасного камерно-інструментального виконавства в семіологічному контексті формування нової системи художньо-мистецької комунікації на засадах інтеракціональності та інтермедіальності uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.publisher Міленіум uk_UA
dc.relation.ispartofseries С22;
dc.subject chamber art of Ukraine uk_UA
dc.subject камерно-інструментальне мистецтво України
dc.subject culturological art criticism
dc.subject культурологічне мистецтвознавство
dc.subject semiology of art
dc.subject семіологія мистецтва
dc.subject musical textology
dc.subject музична текстологія
dc.subject the philosophy of musical analysis
dc.subject філософія музичного аналізу
dc.subject culturological hermeneutics
dc.subject культурологічна герменевтика
dc.subject art polylogue
dc.subject полілог мистецтва
dc.subject interactivity
dc.subject інтеракціональність
dc.subject intermediality
dc.subject інтермедіальність
dc.title Interdisciplinary aspects of studying chamber art in the context of the culturological doctrine of contemporary musicology uk_UA
dc.title.alternative Інтердисциплінарні аспекти дослідження камерно-інструментального мистецтва в контексті культурологічної доктрини сучасного музикознавства
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account