Короткий опис(реферат):
Мета дослідження пов’язана з аналізом питання про поширення військового костюму в українських театральних виставах першої половини ХХ ст. Особливо важливим у ній вважаємо роль і значення військових костюмів як одного з засобів побудови мізансцен вистави і створення її фактури. Методи практичної і теоретичної груп використовуються у послідовності і взаємодії. Спершу, спираючись на можливості культурно-історичного й історико-порівняльного методів, важливо було відстежити перші приклади появи у виставі персонажів, вбраних в військовий костюм, щоб встановити їх змісти. З погляду історизму цей підхід дозволив встановити у статті основні тенденції і відстежити перетворення їх у традиції, що виникали у хронотопах різних вистав. З огляду необхідності накладання образів зі драматургічного тексту на образи персонажів і композиції мізансцен, необхідним було і використання герменевтичного методу. Наукова новизна статті обумовлена
відсутністю академічних праць і публікацій з означеної тематики, а відтак ми вперше поставили питання про розвиток окремих типів театрального костюму упродовж першої половини ХХ ст. Висновки. В українській драматургії і виставі військовий костюм з’явився ще у ХІХ ст., як маркер окремих персонажів, що особливо впливали на вирішення кульмінаційних подій сюжету і були носіями особливих умінь та навичок. Поява у виставі сюжетів, пов’язаних з революційними подіями, робить військовий костюм масовим на сцені. У синтезі мистецтв, задіяних у політичних виставах 1930-1940-х років, військовий костюм став провідною фактурою, що сформувала у театральному мистецтві новітні міфологеми персонажів і змісти.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is focused on the analysis of the distribution of military costumes in Ukrainian theatrical performances of the first half of the twentieth century. We consider the role and significance of military costumes as an important component of the construction of the mise-en-scène of the play and the means of creating its texture to be especially important here. Methodology. The methods used to achieve this goal are used in the sequence and interaction of the practice group and the theoretical group. First, based on a combination of cultural-historical and historical-comparative methods, it is important to trace the first examples of the appearance of characters in military costumes in the plot of the play and establish their meanings. Thus, historicism allows us to establish the main trends and traditions that emerged in the chronotypes of various performances. Given the need to superimpose images from the dramatic text on the images of characters and the composition of mise-en-scène, it is also necessary to use the hermeneutic method. The scientific novelty is due to the lack of academic works and publications on this topic, and therefore the article for the first time raises the question of the development of the typology of theatrical costume during the first half of the twentieth
century. The conclusions obtained by the author during the analysis of the collected materials are based on the three most important points. Military costume in Ukrainian drama and performance was used in the XIX century as a marker of individual characters who particularly influenced the decision of the culminating events of the plot and were the bearers of special skills and abilities. The appearance of plots related to revolutionary events in the play makes the military costume on the stage popular. In the synthesis of the arts involved in the play, the military costume became the leading texture that formed the latest mythologies of characters and meanings in theatrical art.