dc.contributor.author |
Бабій, Надія Петрівна |
|
dc.date.accessioned |
2022-04-05T16:59:20Z |
|
dc.date.available |
2022-04-05T16:59:20Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Бабій Н. П. Акціонізм у театральних практиках Західної України кінця ХХ сторіччя // Культура і сучасність. 2020. № 2. С. 10-16. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4102 |
|
dc.description |
The purpose of the publication is to capture the facts of theatrical actionism in Western Ukraine against the background of the socio-political crisis of the late twentieth century, to identify different contexts of perception of practices, to explore the arsenal of artistic means inherent in the phenomenon. Research methods: a factor method is used that allowed to assess the place and role of theatrical actionism in Western Ukraine in the late twentieth century in historical reality and the method of causal analysis, which traced the genesis of this phenomenon. The field research method is used to collect sources. The issue of theatrical actionism in the consolidating practices of Western Ukraine at the end of the twentieth century is considered, the key changes in the movements towards the predominance of interaction, experimentation, performativity, social activity and politicization in general are identified. Conclusions. As proved, the bright manifestations of actionism in the theatrical practices of Western Ukraine in the late twentieth century were a bold attempt to construct a new society and consciousness by means of culture. The period of experiments coincided not only with national movements, but also with the time of destruction of hierarchies: ideological, economic, value, so in each case the directors focused on their own understanding of dialogue with society, aimed not only at expression but also its formation. Common features and differences of the approach in concrete actions to translation of contents, actual symbolics, contexts are revealed: both delegated, and reflected. Forms of interaction of directors, creative groups with the public in the context of political, sociocultural and aesthetic impact are clarified. The self-reflexivity of the phenomenon is proven ,in which theatrical actionists often identified themselves with the state in the symbolic field, acquiring the characteristics of creators of new meanings, mixing artistic and social, and finally, becoming representatives of public influence.The Galician Young Theater became a system of meanings, a personal example of sacrifice, a directed action that transformed the mass consciousness of the Sovietized towns, villages of Prykarpattia and Bukovyna. The Lesya Kurbas Theater in Lviv united intellectuals and aesthetes with its actions, created a refined society, and the festival "Dislocations" demonstrated a total, anarchic fascination with both attention and space. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета публікації - зафіксувати факти театрального акціонізму в Західній Україні на тлі
соціополітичної кризи кінця ХХ сторіччя, визначити відмінні контексти сприйняття практик, дослідити арсенал художніх засобів, властивий феномену на вказаних теренах. Методологія дослідження. Застосовано факторний метод, що дозволив здійснити оцінку місця і ролі театрального акціонізму Західної України кінця ХХ ст. в історичній реальності та метод причинно-наслідкового аналізу, з допомогою якого відслідковано ґенезу вказаного феномену. Метод польових досліджень використаний для збору джерел. Наукова новизна. Розглянута проблематика театрального акціонізму у консолідуючих практиках Західної України кінця ХХ ст., визначено ключові зміни у рухах щодо переважання інтеракції, експериментальності, перформативності, соціальної активності та політизації загалом. Висновки. Як доведено, яскраві прояви акціонізму в театральних практиках Західної України кінця ХХ сторіччя були сміливою спробою конструювання нового суспільства та свідомості засобами культури. Період експериментів співпав у часі не лише з національними
рухами, але і з часом руйнування ієрархій: ідеологічної, економічної, ціннісної, через що у кожному конкретному випадкові режисери орієнтувались на власне розуміння діалогу з суспільством, направленого не лише на вираження думки, а й її формування. Виявлені спільні риси та відмінності підходу в конкретних акціях до трансляції змістів, актуальна символіка, контексти: як делеговані, так і відображені. З’ясовано форми взаємодії режисерів, творчих колективів із публікою в контексті політичного, соціокультурного та естетичного впливу. Доведена саморефлексивність явища, в якому театральні акціоністи часто ідентифікували себе з державою у символічному полі, набуваючи ознак творців нових змістів, міксуючи мистецьке та соціальне, зрештою, перетворюючись на представників публічного впливу. Галицький
молодий театр став системою смислів, особистісним прикладом жертовності, спрямованою дією, що трансформувала масову свідомість радянізованих містечок, сіл Прикарпаття та Буковини. Львівський театр Леся Курбаса своїми діями обʼєднував інтелектуалів та естетів, творив рафіноване суспільство, фестивальні «Вивихи» демонстрували тотальне, анархічне захоплення як уваги, так і простору. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
акціонізм |
uk_UA |
dc.subject |
театральні практики |
uk_UA |
dc.subject |
Західна Україна |
uk_UA |
dc.subject |
кінець ХХ сторіччя |
uk_UA |
dc.subject |
театральний акціонізм |
uk_UA |
dc.subject |
практики |
uk_UA |
dc.subject |
культура |
uk_UA |
dc.subject |
Галицький молодий театр |
uk_UA |
dc.subject |
театр |
uk_UA |
dc.subject |
Прикарпаття |
uk_UA |
dc.subject |
Буковина |
uk_UA |
dc.subject |
Львівський театр Леся Курбаса |
uk_UA |
dc.subject |
Курбас Лесь |
uk_UA |
dc.subject |
Львів |
uk_UA |
dc.subject |
театр Кучинського |
uk_UA |
dc.subject |
Кучинський Володимир Степанович |
uk_UA |
dc.subject |
фестиваль «Вивих» |
uk_UA |
dc.title |
АКЦІОНІЗМ У ТЕАТРАЛЬНИХ ПРАКТИКАХ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХХ СТОРІЧЧЯ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Аctionism in the theater practices of Western Ukraine of the end of the XX century |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |