Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Чумаченко, Олена Петрівна | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T16:48:56Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T16:48:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Чумаченко О. П. Методологічне підгрунтя феномену «Entertainment» у дискурсі постмодернізму // Культура і сучасність. 2020. № 2. С. 45-50. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4107 | |
dc.description | The purpose of the article consists of the determination of the methodological basis of the phenomenon of "Entertainment" in the discourse of postmodernism. The research methodology consists in the application of the analytical method - to determine the theoretical and methodological foundations of the study of the phenomenon of "Entertainment" in the discourse of postmodernism; the hermeneutic method - for the interpretation of the semantic content of the phenomenon of "Entertainment" in the context of the theories of post-structuralists and post-Freudians in the discourse of postmodernism; we use the historical and cultural method to investigate holistic images-concepts of the phenomenon of "Entertainment" in Western European culture in the discourse of postmodernism. The scientific novelty of the work is that for the first time the essence of the phenomenon of «Entertainment» in the theories of post-structuralists and post-Freudians in the discourse of postmodernism. Conclusions. The phenomenon of "Entertainment" begins to be seen as a form of manifestation of visual culture in the discourse of postmodernism, this phenomenon does not reflect reality but simulates this reality through experiments with artificial reality. Each context has exhaustive possibilities for its reading and interpretation, any element of artistic language can be used in another - social, political and cultural - context, or it can be influenced outside the framework of any context, which in a vivid way became the basis of the phenomenon of "Entertainment" (J. Derrida); «Entertainment» is a form of ironic rethinking in the aspect of the response to postmodernism to the avant-garde, on the recognition of the impossibility of destroying the heritage of the past and a call for an ironic rethinking of this past (R. Rorty); the essence of «Entertainment» is the process of combining already existing art forms (J. Baudrillard); - all aspects vividly prove that the philosophical concepts of R. Barthes, J. Baudrillard, J. Delioz, F. Guattari, F. Jameson were the methodological basis of the phenomenon of «Entertainment» in the discourse of postmodernism. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи - визначити методологічне підґрунтя феномену «Entertainment» у дискурсі постмодернізму. Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного методу - для визначення теоретико-методологічних засад дослідження феномену «Entertainment» у дискурсі постмодернізму; герменевтичного методу - для простеження інтерпретації змістовного навантаження феномену «Entertainment» у контексті теорій французьких постструктуралістів і постфрейдістів у дискурсі постмодернізму; історико-культурологічний - для виокремлення цілісних образів-понять феномену «Entertainment» у західноєвропейської культури у дискурсі постмодернізму. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше проаналізовано і досліджено феномен «Entertainment» у теоріях постструктуралістів і постфрейдістів у дискурсі постмодернізму. Висновки. У дискурсі постмодернізму феномен «Entertainment» починає розглядатись як форма прояву візуальної культури і зосереджується не на відображенні дійсності, а на моделюванні цієї дійсності, через експериментування із штучною реальністю. Кожний контекст має вичерпні можливості для його прочитання і тлумачення, будь-який елемент художньої мови може бути використаним у іншому - соціальному, політичному і культурному - контексті, або може бути процитованим за межами усякого контексту, що найяскравішим чином стало підґрунтям феномену «Entertainment» (Ж. Дерріда); «Entertainment» - це форма іронічного переосмислення у аспекті відповіді постмодернізму авангарду щодо визнання неможливості знищення надбання минулого і заклик до іронічного переосмислення цього минулого (Р. Рорті); сутність «Entertainment» полягає у процесі комбінування вже існуючих художніх форм (Ж. Бодрійяр); усі зазначені аспекти яскраво доводять, що методологічною основою феномену «Entertainment» у дискурсі постмодернізму були філософські концепції Р. Барта, Ж. Бодрійяра, Ж. Дельоза, Ф. Гваттарі, Ф. Джеймісона. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | «entertainment» | uk_UA |
dc.subject | постмодернізм | uk_UA |
dc.subject | дискурс | uk_UA |
dc.subject | візуальна культура | uk_UA |
dc.subject | культура | uk_UA |
dc.subject | штучна реальність | uk_UA |
dc.subject | художня мова | uk_UA |
dc.subject | авангард | uk_UA |
dc.subject | модернізм | uk_UA |
dc.subject | західноєвропейська культура | uk_UA |
dc.subject | ХХ століття | uk_UA |
dc.title | МЕТОДОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ФЕНОМЕНУ «ENTERTAINMENT» У ДИСКУРСІ ПОСТМОДЕРНІЗМУ | uk_UA |
dc.title.alternative | Methodological basis of the «Entertainment» phenomenon within the postmodern discourse | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |