Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Gaiduk, Nelli
dc.contributor.author Гайдук, Неллі Анатоліївна
dc.contributor.author Tarapatov, Mykhailo
dc.contributor.author Тарапатов, Михайло Миколайович
dc.date.accessioned 2022-06-01T11:14:04Z
dc.date.available 2022-06-01T11:14:04Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Gaiduk N., Tarapatov M. (2022). Theoretical background to metamodernism as the new form of modern culture. National Academy of Culture and Arts Management Нerald: Science journal, 1, 30-35 [in English]. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4144
dc.description Метою роботи є дослідження функцій, завдань та комплексного аналізу складових метамодернізму, специфіки їх функціонування. Методологія передбачає використання загальних і спеціальних прийомів, зокрема, аналізу, що дозволяє дослідити сучасний стан дискурсу метамодерну, синтезу, завдяки якому систематизовано маніфестацію нового культурного напряму, описового методу, абстракції як невід’ємних умов пізнання, таких, як сприйняття, уявлення, розуміння, специфікації, що дозволяє описати особливості та зв'язок досліджуваних культурних напрямків між собою, часткового прогнозування, що дозволяє окреслити перспективи подальшого дослідження. Наукова новизна. У статті вперше систематизовано уявлення про метамодерн, як культурний напрямок ХХІ століття, що прийшов на зміну постмодернізму і активно використовується для опису нинішньої структури почуттів, яка коливається між типово модерністською узгодженістю та виключно постмодерністською відчуженістю, описано умови його функціонування завдяки появі віртуального простору. Висновки. Вважається, що метамодернізм реалізувався та розвинувся завдяки виникненню віртуальної реальності, адже він здебільшого і існує у віртуальному просторі нашого життя, що стало доступним лише з появою соціальних мереж. Одночасно з написанням маніфесту та окресленням меж нової культурної парадигми 2011 року відкрито для реєстрації соціальна мережа Facebook. Мережа майже блискавично набрала обертів і популярності, ставши центром культурного, політичного та соціального життя багатьох користувачів з усього світу, що свідчить про розповсюдження метамодерну саме завдяки віртуальному простору. uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the article is concerned with the systematization and generalization of the previous knowledge and theoretical achievements in the field of metamodernism as a cultural phenomenon of the 21st century. The interaction of metamodernism with such cultural trends as modernism, postmodernism, and post-postmodernism is determined. The general postulates manifesting the emergence of the new philosophical, aesthetical and cultural trend is defined. After the majority of scholars of postmodernism had emphasized its decline, it became imperative to coin a new terminological name for it to precisely describe the new order in art. Thus, the term “metamodernism” became widely spread as the name of the form of modern culture that had followed the postmodern and therefore needs detailed study and description, which constitutes the vitality of the research. This article aims to research the functions and the assignments as well as to analyze the constituents of metamodernism and the functioning specificity thereof. The methodology consists of the use of general and specific techniques, in particular analysis which makes it possible to research the modern stage of the metamodernist discourse, synthesis due to which manifestation of the new cultural trend is systematized, the descriptive method and abstraction of the preconditions of cognition, such as perception, imagination, understanding, and specifications which make it possible to describe the peculiarities and the interaction of the cultural trends under research with each other, partial prognostication which makes it possible to define the prospects of further research. Scientific novelty. For the first time, the article has systematized understanding of the metamodern as a cultural trend of the 21st century that followed postmodernism and is being actively used to describe the nowadays’ structure of feelings oscillating between the typical modernist coherence and the exclusively postmodernist aloofness. It has also described the functioning conditions thereof due to the emergence of the virtual space. Conclusions. Metamodernism is considered to have emerged and developed due to the emergence of virtual reality since it exists primarily in the virtual space of our lives, which has become available only since the emergence of social networking websites. Simultaneously with writing the manifesto and sketching the boundaries of the new cultural paradigm of 2011, the social network Facebook became open for registration. The network almost lightning-fast gained momentum and popularity, becoming the center of cultural, political, and social life for many users from the whole world, which evidences the spread of the metamodern exactly due to the virtual space. uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject postmodernism uk_UA
dc.subject постмодернізм uk_UA
dc.subject post-postmodernism uk_UA
dc.subject пост-постмодернізм uk_UA
dc.subject metamodernism uk_UA
dc.subject метамодернізм uk_UA
dc.subject oscillation uk_UA
dc.subject осциляція uk_UA
dc.subject binary logic uk_UA
dc.subject бінарна логіка uk_UA
dc.title Theoretical background to metamodernism as the new form of modern culture uk_UA
dc.title.alternative Теоретичне підґрунтя метамодернізму як нової форми сучасної культури uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу