dc.contributor.author |
Моя, Ляо |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-02T10:47:06Z |
|
dc.date.available |
2022-06-02T10:47:06Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Моя Ляо. Феномен змагальності у культурі Китаю // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 1. С. 58-63. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4149 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to identify the phenomenon of competition in Chinese culture from ancient times to
the present. The research methodology is based on the introduction of such methods of scientific intelligence as:
culturological - in the study of various socio-cultural phenomena; historical and genetic - in order to identify the origins,
formation and further promotion of competitive practices in China; system analytical - for a comprehensive study of
functioning of agonality in various spheres of Chinese culture, comparative - in comparison with similar examples in
various cultural spheres. The scientific novelty of the article is comprehensive coverage of various phenomena of a
competitive nature, which are common to Chinese culture. Conclusions. The ultimate goal of all agonal phenomena in
Chinese culture from ancient times to the present is determined as perfection and success, and as a result, public
recognition. Today, the most important are cultural and artistic achievements and accomplishments that are not less
important than economics and politics. The policy of " soft power" becomes a separate area of the country's foreign
international activity and an important issue in cultural competition with other countries. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – вивчення феномену змагальності в китайській культурі від найдавніших часів до
сьогодення. Методологія дослідження будується на впровадженні таких методів наукової розвідки, як:
культурологічний – у дослідженні різноманітних соціокультурних явищ; історико-генетичний – з метою
виявлення витоків, становлення і подальшого піднесення змагальних практик в Китаї; системно-аналітичний –
для всебічного вивчення функціонування агональності у різних сферах китайської культури, компаративний – у
порівнянні аналогічних прикладів у різних культурних просторах. Наукова новизна статті полягає у
комплексному охопленні різноманітних явищ змагальної природи, поширених у китайській культурі.
Висновки. Довершеність та успішність і, як наслідок, суспільне визнання, визначають кінцеву мету всіх
агональних явищ у китайській культурі від найдавніших часів до сучасності. У сьогоденні найважливішими
стають культурно-мистецькі здобутки і звершення, які не поступаються у значенні економіці та політиці.
Політика «м’якої сили» стає окремим напрямком зовнішньої міжнародної діяльності країни та важливим
фактором у культурному змаганні з іншими державами. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
змагальність |
uk_UA |
dc.subject |
агон |
uk_UA |
dc.subject |
Китай |
uk_UA |
dc.subject |
агональні явища |
uk_UA |
dc.subject |
культурна політика |
uk_UA |
dc.title |
Феномен змагальності у культурі Китаю |
uk_UA |
dc.title.alternative |
The phenomenon of competition in Chinese culture |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |