dc.contributor.author |
Чумаченко, Олена Петрівна |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-02T11:16:45Z |
|
dc.date.available |
2022-06-02T11:16:45Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Чумаченко О. П. Весілля як форма обрядово-ритуального "entertainment" в образотворчому мистецтві України ХХ-ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 1. С. 96-100. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4155 |
|
dc.description |
The purpose of the article consists of considering a wedding as a form of ceremonial-ritual "entertainment" in the
fine arts of Ukraine of the XX-XXI centuries. The research methodology consists of the application of the
hermeneutic method in the aspect of interpreting a wedding as a form of ceremonial-ritual "entertainment" in the works
of Ukrainian artists of the XX-XXI centuries, and as a way to preserve the national cultural code and folk traditions;
cultural code and Ukrainian folk traditions. Conclusions. Wedding as a form of
analytical method - to determine the theoretical foundations of the study of the wedding as a form of ceremonial-ritual
"entertainment" in the works of G. Akishina, G. Verbitsky, M. Guyda, T. Danylych, E. Neuman and other Ukrainian
artists of the XX-XXI centuries. The scientific novelty of the work is that the first time the wedding is considered as a
form of ceremonial-ritual "entertainment" in the works of Ukrainian artists of the XX-XXI centuries, as a means of
preserving the national Ukrainianceremonial-ritual "entertainment" in the works of Ukrainian artists of the XX-XXI centuries F. Krichevsky,
A. Kulchytskaya, M. Primachenko, G. Akishina, I. Verbitsky, G. Galaganov, M. Guyda, I. Ilko, and others, occupied a
special place, not only as a rite in the system of family rituals but as one of the elements of preserving the national
cultural code, a means of transmitting and preserving Ukrainian folk traditions. The works made in the style of
primitivism, realism, socialist realism reflect wedding ceremonies as a dynamic spectacle that carries a magical type of
thinking, combining individual self-consciousness and the collective unconscious, preserving the folk traditions of
Galicia, Carpathian, and Hutsulshchyna, acquired by numerous generations of Ukrainians. A wedding as a form of
ceremonial-ritual "entertainment" acts not only as a plot theme in the visual arts of the XX-XXI centuries, but also art
exhibitions, art projects dedicated to the wedding theme in the visual arts, themselves act as "entertainment" since they
are accompanied by a corresponding performance that carries the historical meaning of the revival of Ukrainian national
traditions. An example is the exhibition of N. Onatsk "Wedding in Poltava region", which was accompanied by an
interactive presentation of a fragment of the wedding ritual with the participation of the folk ensemble of Ukrainian
music "Roksolania". |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – розглянути весілля як форму обрядово-ритуального «entertainment» в образотворчому
мистецтві України ХХ-ХХІ століття. Методологія дослідження полягає у використанні герменевтичного
методу в аспекті інтерпретації весілля як форми обрядово-ритуального «entertainment» в роботах українських
художників ХХ–ХХІ століття та як засобу збереження національного культурного коду і українських народних
традицій; аналітичного методу – для визначення теоретичних засад дослідження весілля як форми обрядово ритуального «entertainment» в роботах Г. Акішиної, Г. Вербицького, М. Гуйди, Т. Данилича, Е. Нейман та
інших українських художників ХХ -ХХІ століття. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше
розглянуто весілля як форму обрядово-ритуального «entertainment» в роботах українських художників ХХ–ХХІ
століття, як засіб збереження національного українського культурного коду і українських народних традицій.
Висновки. Весілля як форма обрядово-ритуального «entertainment» в роботах українських художників ХХ–ХХІ
століття Ф. Кричевського, О. Кульчицької, М. Примаченко, Г. Акішиної, І. Вербицького, Г. Галаганова,
М. Гуйди, І. Ілько та інших, займало особливе місце, не лише як обряд в системі сімейної обрядовості, а й як
один із елементів збереження національного культурного коду, засіб трансляції і збереження українських
народних традицій. У роботах, виконаних ц стилі примітивізму, реалізму, соцреалізму, віддзеркалюється
весільні обряди як динамічне видовище, які несуть в собі магічний тип мислення, поєднуючи судини
індивідуальної самосвідомості та колективного безсвідомого, зберігаючи народні традиції Галичини,
Прикарпаття й Гуцульщини, які надбані численими поколіннями українців. Весілля як форма обрядово ритуального «entertainment» виступає не тільки як сюжетна тематика в образотворчому мистецтві України ХХ–
ХХІ століття, художні виставки, art-проєкти, присвячені весільній тематиці в образотворчому мистецтві, самі
виступають як «entertainment», оскільки супроводжуються відповідним перфомансом, який несе історичне
змістовне навантаження відтворення українських національних традицій. Прикладом є виставка М. Онацька
«Весілля на Полтавщині», яка супроводжувалась інтерактивною презентацію фрагменту весільного ритуалу за
участі народного ансамблю української музики «Роксоланія». |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
образотворче мистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
українські художники |
uk_UA |
dc.subject |
весілля |
uk_UA |
dc.subject |
обряд |
uk_UA |
dc.subject |
ритуал |
uk_UA |
dc.subject |
традиції |
uk_UA |
dc.title |
Весілля як форма обрядово-ритуального "entertainment" в образотворчому мистецтві України ХХ-ХХІ століття |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Wedding as a form of ceremonial-ritual "entertainment" in the fine arts of Ukraine in the XX-XXI centuries |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |