Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Микуланинець, Леся Михайлівна | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T13:03:58Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T13:03:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Микуланинець Л. М. Синергія автора, героя й реципієнта в життєписі митця // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 1. С. 154- 158. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4166 | |
dc.description | The purpose of the article is to reveal the specifics of the biographer, artist, and recipient’s synergy in the creative personality’s biography construction and existence. The research methodology lies in implementing a range of approaches: analytical, i. e. via considering the references on the study issue; interdisciplinary, i. e. via obtaining new knowledge; systemic, i. e. via the complex grasp of the distinguished question; biographical, i. e. via analyzing multiple domains of the master’s existence; cultural studies, i. e. via realizing the links between social and mental phenomena; hermeneutic, i. e. via interpreting the chronicles content; theoretic generalization, i. e. via suggesting the research results, and some others. The scientific novelty refers to the fact that for the first time ever in the national humanitarian study the master’s biography is being revealed as the interaction of an author, main character, and addressee. Conclusions. The artist’s biography is a unique phenomenon demonstrating the individual history, progress, and civilization role of an outstanding personality. Its construction is a complex mechanism requiring the involvement of a considerable framework of references and factual materials, various views, humanitarian strategies for explications, and presenting an objective image of the master. The chronicle creation demands the synergy of the researcher, main character, and recipient, their mission being equivalent. Monologues, dialogues, and polylogues are being built in accordance with the author and addressee’s genre paradigm. There occur productive subject relations between them leading up to the grasp of the existence, as well as the creative personality’s socio-cultural mission. Each stage of this process is autonomous; nevertheless, the outstanding one among the equals is the scholar arranging the selection and the way of supplying the master’s data, renewing the accounting, and accomplishing the text presentation. The chronicles’ character is the most consistent category of the aforementioned system. It exists within the timeless continuum and interacts with the public through personal opuses; however, its practical comprehension is possible only by ontological interpretation means being implemented by the scholar and recipient. The latter decodes a large layer of data in accordance with individual outlook and activates the master’s heritage within the domain of nowadays. Due to the productive mutual interaction of the abovementioned trinity, biography transfers a great volume of mental information, restores the master’s profile, and contributes to communication with the talented connoisseurs of various epochs. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи – виявити особливості синергії біографа, митця й реципієнта при конструюванні та побутуванні життєпису креативної персони. Методологія дослідження полягає в застосуванні низки підходів: аналітичного – осмислюючи літературу за темою студії; міждисциплінарного – здобуваючи нові знання; системного – комплексно опановуючи заявлену квестію; біографічного – аналізуючи багатоманітні виміри існування метра; культурологічного – усвідомлюючи зв’язки суспільних, духовних явищ; герменевтичного – інтерпретуючи зміст хронік; теоретичного узагальнення – підводячи підсумки праці й ін. Наукова новизна – вперше у вітчизняній гуманітаристиці розкрито життєпис майстра як взаємодію автора, героя, адресата. Висновки. Біографія митця – унікальний феномен, котрий демонструє індивідуальну історію, здобутки, цивілізаційну роль непересічної особистості. Її конструювання – складний механізм, що потребує залучення значного корпусу джерельного, фактологічного матеріалу, розмаїтих поглядів, стратегій гуманітаристики задля експлікації, презентації об’єктивного образу маестро. Творення літопису вимагає синергії дослідника, героя, реципієнта. Їх монолог, діалог, полілог вибудовується із врахуванням авторсько-адресатної парадигми жанру. Між ними утворюються продуктивні суб’єктні відносини, які призводять до опанування буття, соціокультурної місії креативної персони. Кожна ланка цього процесу самостійна, проте перший серед рівних – науковець, який організовує добір, спосіб подачі даних, відновлює облік, здійснює текстову презентацію. Персонаж хронік – найбільш стабільна категорія вказаної системи. Він побутує у позачасовому континуумі, спілкується із публікою через власні опуси, однак сприйняти його практику можливо тільки засобом онтологічного тлумачення, імплементованого вченим і реципієнтом. Останній розкодовує великий пласт відомостей згідно власного світогляду, актуалізовує надбання метра в сьогоденні. Завдяки плідній співдії визначеної тріади біографія передає численний об’єм духовної інформації, реставрує постать майстра, сприяє комунікації з поціновувачами таланту різних епох. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | біографія | uk_UA |
dc.subject | митець | uk_UA |
dc.subject | автор | uk_UA |
dc.subject | персонаж | uk_UA |
dc.subject | реципієнт | uk_UA |
dc.title | Синергія автора, героя й реципієнта в життєписі митця | uk_UA |
dc.title.alternative | The synergy of the author, main character, and recipient in the artist’s biography | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |