dc.contributor.author |
Спольська, Олена Володимирівна |
|
dc.contributor.author |
Прийдун, Степан Васильович |
|
dc.contributor.author |
Древніцький, Юрій Романович |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-07T13:27:30Z |
|
dc.date.available |
2022-06-07T13:27:30Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Спольська О. В., Прийдун С. В., Древніцький Ю. Р. Роль представниць родини Крихів у фортепіанному мистецтві Тернопілля // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв . 2022. № 1. С. 180-185. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4173 |
|
dc.description |
The purpose of the article. The research is connected with the coverage of the figures of pianists-performers and
teachers of the Krykh family as representatives of the traditions of the Lviv piano school, their role in the formation of
professional piano performance in Ternopil. The research methodology is to use historical-comparative and
personalistic approaches. This allows us to systematically highlight the figures of Iryna Krykh (Lyubchak), sisters
Maria and Lydia Krykh as pianist-performers and teachers connected with Ternopil. Scientific novelty. Attention is
focused on the role of I. Krykh as a representative of the Lviv Piano School in establishing a piano class at the branch of
the Higher Music Institute M. Lysenko in Ternopil (1928), on the importance of her performing and pedagogical
activities in forming traditions of piano performance in the region. It is traced that the defining features of pianism and
piano pedagogy I. Krykh as representatives of «ancient traditions of Lviv pianism» (according to N. Kashkadamova):
coverage of diverse repertoire, popularization of Ukrainian piano repertoire, enthusiasm for ensemble performance, etc.
I. Krykh, first of all - in the performing and pedagogical activity of Maria and Lydia Krykh, in the activity of the next
generations of their pupils. Brief characteristics of piano performance style, pedagogical approaches of Iryna Krykh
(Lyubchak), Maria Krykh (Uglyar), and Lydia Krykh, which were transmitted directly (through training) or indirectly
(through master classes, concerts, consultations, lectures, etc.) at various levels of music education in Ternopil: from
primary to higher. The figures of pianists-pupils connected with Ternopil, who continued their studies in L. Krykh, are
singled out. The figure of O. Rapita as a representative of another musical dynasty of Rapit-Dragans, connected with
Ternopil, its pupil V. Valentiev is highlighted. Conclusions. The continuity and fruitfulness of the performing traditions
of the Lviv piano school, founded at the beginning of the XX century, are traced, to the important place of the
representatives of the musical dynasty Krykh in the musical culture of Ternopil, Lviv is emphasized. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи. Дослідження пов’язане із висвітленням постатей піаністок-виконавиць і педагогів родини
Крих як представниць традицій львівської фортепіанної школи, їх ролі у становленні фахового фортепіанного
виконавства на Тернопіллі. Методологія дослідження полягає у використанні історико-компаративного та
персоналістичного підходів. Це дозволяє системно висвітлити постаті Ірини Крих (Любчак), сестер Марії та
Лідії Крих як піаністок-виконавиць та педагогів, пов’язаних із Тернопіллям. Наукова новизна. Увагу
зосереджено на ролі І. Крих як представниці львівської фортепіанної школи у започаткуванні класу фортепіано
при філії Вищого музичного інституту М. Лисенка у Тернополі (1928), на значенні її виконавської та
педагогічної діяльності у формуванні традицій фортепіанного виконавства у краї. Прослідковано, що
визначальні риси піанізму і фортепіанної педагогіки І. Крих як представниці «давніх традицій львівської
піаністики» (за Н. Кашкадамовою): охоплення різностильового репертуару, популяризація українського
фортепіанного репертуару, захопленість ансамблевим виконавством та ін., знайшли продовження і
трансформацію у поколіннях учнів І. Крих, насамперед у виконавській та педагогічній діяльності Марії і Лідії
Крих, у діяльності наступних поколінь їх вихованців. Наведені короткі характеристики фортепіанного
виконавського стилю, педагогічних підходів Ірини Крих (Любчак), Марії Крих (Угляр) і Лідії Крих, які
передавалися у прямий спосіб (через навчання) чи опосередкований (через майстер-класи, концерти,
консультації, лекції тощо) на різних рівнях музичної освіти на Тернопіллі від початкової – до вищої.
Виокремлено постаті піаністів-вихованців, пов’язаних із Тернопіллям, які продовжили навчання у Л. Крих.
Висвітлено постать О. Рапіти як представниці ще однієї музичної династії Рапіт-Драганів, пов’язаної із
Тернополем, її вихованця В. Валентієва. Висновки. Простежено наступність та плідність виконавських
традицій львівської фортепіанної школи, закладених на початку XX століття, підкреслено вагоме місце
представників музичної династії Крих у музичній культурі Тернопілля, Львова. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
музична культура Західної України |
uk_UA |
dc.subject |
фортепіанне виконавство |
uk_UA |
dc.subject |
Тернопілля |
uk_UA |
dc.subject |
піаністи |
uk_UA |
dc.subject |
педагоги |
uk_UA |
dc.subject |
фортепіанні школи |
uk_UA |
dc.subject |
Крих Ірина |
uk_UA |
dc.subject |
Крих Лідія |
uk_UA |
dc.subject |
Крих Марія |
uk_UA |
dc.title |
Роль представниць родини Крихів у фортепіанному мистецтві Тернопілля |
uk_UA |
dc.title.alternative |
The role of representatives of the Krykh family in the piano art of Ternopil |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |