dc.contributor.author |
Yan, Iryna |
|
dc.contributor.author |
Ян, Ірина Миколаївна |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-08T09:17:15Z |
|
dc.date.available |
2022-06-08T09:17:15Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Yan I. (2022). Features of forming the repertoire of the ukrainian music and drama theatre in the context of a nation-building (of the late XIX – beginning of the XX century). National Academy of Culture and Arts Management Нerald, 1, 197-200 [in English]. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4176 |
|
dc.description |
Мета роботи. Статтю присвячено розкриттю особливостей репертуару українського музично драматичного театру в контексті націотворення в полікультурних умовах Російської імперії наприкінці ХІХ –
початку ХХ століття. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-культурного, аналітичного,
системного, мистецтвознавчого методів, які надають можливість дослідити специфіку конституювання
жанрових засад репертуару в контексті націотворення. Наукова новизна роботи полягає у дослідженні
націотворчої специфіки репертуару українського музично-драматичного театру та визначенні його ролі у
процесі утвердження та етнічної самоідентифікації української нації наприкінці ХІХ – початку ХХ ст.
Висновки. У час імперської колонізації культури видатні театральні митці спрямували свою діяльність на
збереження етнокультурної ідентичності, консолідувались навколо творення національного різножанрового
репертуару, що сповідував та презентував традиції, світоглядні цінності, духовну культуру українців, сприяв
національному самоутвердженню та збереженню культурної ідентичності. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The purpose of the article is devoted to the study of the features of forming a multi-genre repertoire of Ukrainian
music and drama theatre in the context of nation-building in the multicultural conditions of the Russian empires in the
late XIX – beginning of the XX centuries. The methodology of the study consists of the application of historical cultural, analytical, systematic, art-scientific methods, which provide an opportunity to study the specifics of the
constitution of multi-genre principles of the repertoire in the context of nation-building. The scientific novelty of the
work consists in the study of nation-building specifics of the repertoire of the Ukrainian music and drama theatre and
the determination of its role in the process of establishment and ethnic self-identification of the Ukrainian nation in the
late XIX – beginning XX centuries. Conclusions. During the imperial colonization of culture, the prominent theatre
artists focused their activities on preserving ethnocultural identity, consolidated around the creation of a national
repertoire of different genres, which professed and presented traditions, worldview values, spiritual culture of
Ukrainians, contributed to the national self-affirmation, the preservation of cultural identity. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.subject |
Ukrainian music and drama theatre |
uk_UA |
dc.subject |
nation-building |
uk_UA |
dc.subject |
traditions |
uk_UA |
dc.subject |
national repertoire |
uk_UA |
dc.subject |
український музично-драматичний театр |
uk_UA |
dc.subject |
націотворення |
uk_UA |
dc.subject |
традиції |
uk_UA |
dc.subject |
національний репертуар |
uk_UA |
dc.title |
Features of forming the repertoire of the ukrainian music and drama theatre in the context of a nation-building (of the late XIX – beginning of the XX century) |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Особливості формування репертуару українського музично-драматичного театру в контексті націотворення (кінець ХІХ – початок ХХ століття) |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |