dc.contributor.author |
Буздиган, Тарас Михайлович |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-22T12:15:34Z |
|
dc.date.available |
2022-06-22T12:15:34Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Буздиган Т. М. Ромео Кастеллуччі – апологет постдраматичного театру // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 4. С. 214-217. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4237 |
|
dc.description |
The purpose of the article. To analyze the early performances directed by R. Castellucci, to explore the main
features of his directing method, and on the basis of the analysis to identify the characteristics of post-dramatic theater
in his work. The methodology applies a textual method for the elaboration of the conceptual apparatus of post-dramatic
theater. The apply a hermeneutic method and the method of stylistic analysis allow to study the performances that
represent the main artistic trends in the directing of R. Castellucci of the late ХХ century. The scientific novelty lies in
understanding the creative pursuits of R. Castellucci, in the aesthetics of post-dramatic theater. For the first time, his
performances are analyzed and their affiliation to the post-dramatic theater is classified based on the conceptual and
categorical apparatus formed by scientists. Conclusions. R. Castellucci's early directorial works are characterized by
performativity, imagery, visuality, distancing from text-centrism, which dominates in dramatic theater and rethinking
the meaning of the word as a vestige of dramatic performance. These features of the director's method give the right to
define him as an exponent of ideas of post-dramatic theater. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета дослідження. Проаналізувати ранні перформанси, зрежисовані Р. Кастеллуччі, дослідити головні
риси його режисерського методу і на основі здійсненого аналізу виявити характерні риси постдраматичного
театру в його творчості. Методологія дослідження полягає в застосуванні текстологічного методу для
опрацювання поняттєвого апарату постдраматичного театру. Застосування герменевтичного методу та методу
стильового аналізу дало змогу дослідити перформанси, які репрезентують основні художні тенденції в режисурі
Р. Кастеллуччі кінця ХХ ст. Наукова новизна полягає в осмисленні творчих пошуків Р. Кастеллуччі, в естетиці
постдраматичного театру. Вперше аналізуються його перформанси та класифікується їх приналежність до
постдраматичного театру опираючись на сформований науковцями поняттєво-категоріальний апарат.
Висновки. Раннім режисерським роботам Р. Кастеллуччі притаманна перформативність, образність,
візуальність, дистанціювання від текстоцентризму, домінуючого в драматичному театрі та переосмислення
значення слова, як рудименту драматичної вистави. Ці риси режисерського методу дають право визначити його
як виразника ідей постдраматичного театру. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
постдраматичний театр |
uk_UA |
dc.subject |
перформанс |
uk_UA |
dc.subject |
візуальність |
uk_UA |
dc.subject |
Кастеллуччі Ромео |
uk_UA |
dc.subject |
режисура |
uk_UA |
dc.subject |
режисер |
uk_UA |
dc.title |
Ромео Кастеллуччі – апологет постдраматичного театру |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Romeo Castellucci – an apologist for postdramatic theater |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |