Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – обґрунтувати теоретичні засади культурологічного осмислення проблеми творчої
особистості як творця, носія та репрезентанта національно-культурної пам’яті. Методологія дослідження
ґрунтується на застосуванні методу феноменологічного аналізу для розкриття сутності феномену пам’яті,
проникнення в імпліцитні шари ціннісно-смислової семантики змісту концептів «комунікативна пам’ять»,
«культурна пам’ять»; метод герменевтичної інтерпретації використаний для осмислення феномену
«національно-культурна пам’ять»; метод семіотичного аналізу – при зверненні до структур свідомості, що
породжують ціннісно-змістовий континуум культури; метод інтенційного аналізу використовувався при
реконструкції змістових інтенцій феномену творчої особистості. Наукова новизна статті полягає у тому, що
вперше запропоновано теоретичну концепцію, яка дозволяє розглядати проблему культурної пам’яті в аспекті не
тільки колективного, а й індивідуального виміру, а саме – крізь призму феномену творчої особистості. У цьому
зв’язку обґрунтовано, що методологічною основою дослідження творчої особистості можуть виступати:
антропоцентричний підхід, персоніфікований підхід, а також метод «репрезентативних постатей» та
біографічний метод. Запропоновано авторське уточнення концепту «національно-культурна пам’ять».
Висновки. Проблема національно-культурної пам’яті є теоретично значущою для сучасної культурологічної
науки та в цілому українського суспільства. Концепт «національно-культурна пам’ять» у вимірах феномену
творчої особистості може бути інтерпретований як знаково-символічне утворення, що акумулює значущі для
національної культури цінності, ідеали, норми та інші культурні характеристики, може створюватися, зберігатися
та транслюватися творчою особистістю через створювані нею тексти, що набувають значення «місць пам’яті», а
також твори мистецтва, в яких у концептуалізованій художньо-образній формі втілюються та передаються
наступним поколінням символічні коди та універсальні смисли як духовний спадок історично сформованої
спільності людей.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to substantiate the theoretical foundations of cultural understanding of the problem of
creative personality as a creator, bearer, and representative of national and cultural memory. The research methodology
is based on the application of the method of phenomenological analysis to reveal the essence of the phenomenon of
memory, penetration into the implicit layers of value-semantic semantics of the content of the concepts "communicative
memory", "cultural memory"; the method of hermeneutic interpretation is used to understand the phenomenon of
"national-cultural memory"; method of semiotic analysis - when addressing the structures of consciousness that generate
the value-content continuum of culture; the method of intentional analysis was used in the reconstruction of semantic
intentions of the phenomenon of a creative personality. The scientific novelty of the article is that for the first time a
theoretical concept was proposed, which allows considering the problem of cultural memory in terms not only of the
collective but also of the individual dimension, namely - through the prism of the phenomenon of the creative personality.
In this regard, it is substantiated that the methodological basis for the study of creative personality can be: the
anthropocentric approach, personalized approach, as well as the method of "representative figures" and the biographical
method. The author's clarification of the concept of "national-cultural memory" is offered. Conclusions. The problem of national and cultural memory is theoretically significant for modern cultural science and Ukrainian society in general.
The concept of "national-cultural memory" in the dimensions of the phenomenon of creative personality can be interpreted
as a sign-symbolic formation that accumulates significant values for national culture, ideals, norms and other cultural
characteristics, can be created, stored and transmitted by creative personality texts that acquire the meaning of "places of
memory", as well as works of art, in which in a conceptualized artistic form embodied and passed on to the next generation
of symbolic codes and universal meanings as a spiritual heritage of the historically formed community of people.