Show simple item record

dc.contributor.author Денисюк, Жанна Захарівна
dc.date.accessioned 2022-08-15T07:40:31Z
dc.date.available 2022-08-15T07:40:31Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Денисюк Ж. З. Інтернет-меми у вимірі масової культури // Культура і сучасність. 2022. № 2. С. 3–8. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4350
dc.description The purpose of the work is to study memes as objects of Internet creativity, which by genre typology and nature of distribution belong to mass culture and mass culture digital type of communication in the Internet network. The research methodology consists of the application of analytical, semiotic, and cultural methods in the study of visual graphic and verbal types of Internet memes, which, thanks to their content-communicative characteristics, can form digital works belonging to mass culture. The scientific novelty of the work consists in the systematization of the typological characteristics of memes as a separate segment of Internet creativity and communication, which belong to mass culture and determine its content with new semantic codes and meanings. Conclusions. Memes as phenomena of mass culture and Internet creativity are both verbal and graphic-visual texts with genre and structure-forming potential in constructing other semiotically complicated texts of mass culture in the digital environment. Internet memes originate mainly in social networks, gradually spreading through other communication channels. The popularity and mass spread of memes are influenced by their ability to be used in many meanings and different communicative situations. According to their content, memes belong to precedent phenomena, which is a compressed form contain information about current events and phenomena of social reality, forming the appropriate context. In the process of communication, recognition, and "reading" of meme connotations, the expected result of achieving the text's main idea is ensured, which, in turn, can serve as a source for further creativity. Memes become sources of mass cultural creativity on the Internet and means of intercultural communication, with the help of which both a certain opinion is expressed and one's referentiality within the communicative environment is confirmed. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – дослідження мемів як об’єктів інтернет-творчості, що за жанровою типологією та характером поширення належать до масової культури та маскультурного цифрового типу комунікації в інтернет-мережі. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, семіотичного та культурологічного методів у вивченні візуально-графічних та вербальних типів інтернет-мемів, які завдяки змістово-комунікативним характеристикам здатні утворювати цифрові твори, що належать до масової культури. Наукова новизна роботи полягає в систематизації типологічних характеристик мемів як окремого сегменту інтернет-творчості та комунікації, що належать до масової культури та визначають її зміст новими семантичними кодами і значеннями. Висновки. Меми як феномени масової культури та інтернет-творчості є як вербальними, так і графічно-візуальнимими текстами, що володіють жанровим та структуроутворюючим потенціалом у побудові інших семіотично ускладнених текстів масової культури в цифровому середовищі. Інтернет-меми зароджуються переважно в соціальних мережах, поступово поширюючись рештою каналів комунікації. На популярність і масову поширюваність мемів впливає їх здатність використовуватися в багатьох значеннях і різних комунікативних ситуаціях. За своїм змістовим наповненням меми належать до прецедентних феноменів, які в стисненому вигляді містять інформацію про актуальні події та явища суспільної дійсності, формуючи відповідний контекст. В процесі комунікації, впізнавання і «читання» конотацій мема забезпечується очікуваний результат досягнення головної його ідеї тексту, що, в свою чергу, може слугувати джерелом для подальшого креативу. Меми стають джерелами масовокультурної творчості в інтернеті та засобами міжкультурної комунікації, за допомоги яких висловлюється як певна думка, так і підтверджується власна референтність в межах комунікативного середовища. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject меми uk_UA
dc.subject масова культура uk_UA
dc.subject інтернет-комунікація uk_UA
dc.subject інтернет-середовище uk_UA
dc.subject соціальні мережі uk_UA
dc.title Інтернет-меми у вимірі масової культури uk_UA
dc.title.alternative Internet memes in the dimension of mass culture uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account