dc.contributor.author |
Денисюк, Жанна Захарівна |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-15T07:40:31Z |
|
dc.date.available |
2022-08-15T07:40:31Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Денисюк Ж. З. Інтернет-меми у вимірі масової культури // Культура і сучасність. 2022. № 2. С. 3–8. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4350 |
|
dc.description |
The purpose of the work is to study memes as objects of Internet creativity, which by genre typology and nature
of distribution belong to mass culture and mass culture digital type of communication in the Internet network. The
research methodology consists of the application of analytical, semiotic, and cultural methods in the study of visual graphic and verbal types of Internet memes, which, thanks to their content-communicative characteristics, can form digital
works belonging to mass culture. The scientific novelty of the work consists in the systematization of the typological
characteristics of memes as a separate segment of Internet creativity and communication, which belong to mass culture
and determine its content with new semantic codes and meanings. Conclusions. Memes as phenomena of mass culture
and Internet creativity are both verbal and graphic-visual texts with genre and structure-forming potential in constructing
other semiotically complicated texts of mass culture in the digital environment. Internet memes originate mainly in social
networks, gradually spreading through other communication channels. The popularity and mass spread of memes are
influenced by their ability to be used in many meanings and different communicative situations. According to their
content, memes belong to precedent phenomena, which is a compressed form contain information about current events and phenomena of social reality, forming the appropriate context. In the process of communication, recognition, and
"reading" of meme connotations, the expected result of achieving the text's main idea is ensured, which, in turn, can serve
as a source for further creativity. Memes become sources of mass cultural creativity on the Internet and means of
intercultural communication, with the help of which both a certain opinion is expressed and one's referentiality within the
communicative environment is confirmed. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – дослідження мемів як об’єктів інтернет-творчості, що за жанровою типологією та
характером поширення належать до масової культури та маскультурного цифрового типу комунікації в інтернет-мережі. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, семіотичного та культурологічного
методів у вивченні візуально-графічних та вербальних типів інтернет-мемів, які завдяки змістово-комунікативним характеристикам здатні утворювати цифрові твори, що належать до масової культури. Наукова
новизна роботи полягає в систематизації типологічних характеристик мемів як окремого сегменту інтернет-творчості та комунікації, що належать до масової культури та визначають її зміст новими семантичними кодами
і значеннями. Висновки. Меми як феномени масової культури та інтернет-творчості є як вербальними, так і
графічно-візуальнимими текстами, що володіють жанровим та структуроутворюючим потенціалом у побудові
інших семіотично ускладнених текстів масової культури в цифровому середовищі. Інтернет-меми зароджуються
переважно в соціальних мережах, поступово поширюючись рештою каналів комунікації. На популярність і
масову поширюваність мемів впливає їх здатність використовуватися в багатьох значеннях і різних
комунікативних ситуаціях. За своїм змістовим наповненням меми належать до прецедентних феноменів, які в
стисненому вигляді містять інформацію про актуальні події та явища суспільної дійсності, формуючи
відповідний контекст. В процесі комунікації, впізнавання і «читання» конотацій мема забезпечується очікуваний
результат досягнення головної його ідеї тексту, що, в свою чергу, може слугувати джерелом для подальшого
креативу. Меми стають джерелами масовокультурної творчості в інтернеті та засобами міжкультурної
комунікації, за допомоги яких висловлюється як певна думка, так і підтверджується власна референтність в
межах комунікативного середовища. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
меми |
uk_UA |
dc.subject |
масова культура |
uk_UA |
dc.subject |
інтернет-комунікація |
uk_UA |
dc.subject |
інтернет-середовище |
uk_UA |
dc.subject |
соціальні мережі |
uk_UA |
dc.title |
Інтернет-меми у вимірі масової культури |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Internet memes in the dimension of mass culture |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |