Короткий опис(реферат):
Мета роботи – визначення специфіки функціонування історичного детективу та інших ретро-жанрів у
сучасній літературі. Методологія роботи: дослідження побудоване на міждисциплінарному інтегруванні
провідних методів сучасної культурології, філософії та мистецтвознавства. Домінантою поліметодологічного
підходу виступає культурологічна герменевтика. Історико-культурний метод дав можливість прослідкувати
генетичні зв’язки та тенденції розвитку жанрів. Компаративний аналіз дозволив виділити типологічно схожі
елементи в різних жанрах, і навпаки, диференціювати відмінні форми, які можуть конвергентно зближуватися.
Наукова новизна роботи полягає в уточненні співвідношення історичного, детективного та фантастичного
жанрів, властивої кожному з них специфіки в художній інтерпретації історії; введено термін «ретро-жанри».
Висновки. Історичний детектив та інші ретро-жанри користуються значною популярністю, оскільки додають до
принад детективу з його інтригою можливість ескапістського занурення в іншу епоху, а також задоволення
цікавості щодо пізнання минулого окремого міста, країни та світу. Позитивним моментом виступає можливість
глибшого та емоційнішого пізнання власної спадщини, знаходження ідентичності в глобалізованому світі.
Сучасний історичний детектив допомагає отримати загальне враження, а інколи – і абсолютно конкретні факти
про історію, топографію та «культурну душу» міста та країни. На сьогодні одним з найбільш привабливих для
літераторів періодів є друга половина ХІХ – початок ХХ ст., зокрема, через те, що саме в цей період неоромантики
заклали канони популярних дотепер жанрів та створили міфологізований образ міста. Більшість з цих тенденцій
є характерними для світового культурного процесу в цілому, однак мають національні особливості, пов’язані як
із специфічним історико-культурним контекстом, так і з національним менталітетом. Зокрема, для українського
історичного детективу помітною рисою є глибинне дослідження складних історичних процесів в часи біфуркацій,
а подекуди – іронічне переосмислення минулого у постколоніальному дусі. Оскільки на сьогодні цей жанр
знаходиться в стані розквіту, його невпинні трансформації заслуговують на подальше дослідження.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to determine specifics of historical, detective, and other retro-genres and their
functioning in contemporary literature. The methodology of the work is built on interdisciplinary integration of leading
methods of the contemporary Cultural studies, philosophy, and study of art. The culturological hermeneutics is a dominant
polymethodological approach. The history-cultural method gives an opportunity to trace genetic links and tendencies of
transformations of genres. The comparative analysis allows to distinguish typologically similar elements in different
genres and to differentiate various forms that can be convergently alike. The scientific novelty of the work lies in
clarification of the correlation of historical, detective, and fantastic genres, defining their specifics in artistic interpretation
of history; the term "retro-genres " is introduced. Conclusions. The historical detective and other retro-genres enjoy
considerable popularity, as they complement the attractions of the detective with its intrigue, with the possibility of
escapist immersion in another epoch, and propose the satisfaction of curiosity as to the past of a city, country and world.
There is a positive factor of the possibility of deeper and more emotional cognition of human inheritance, personal and
national identity in the globalized world. The contemporary historical detective helps to get not just the general
impression, but also solid facts about history, topography and "cultural soul" of city and country. For authors one of the
most attractive periods is the second half of ХІХ – beginning of ХХ ct. One of the reasons is that the Neoromantics
founded the canons of genres that stay popular to this day, and crated the mythologized image of city. Many of these tendencies are characteristic for the world cultural process, still, there are national trends linked both to the specific
historical-cultural context and to the national mentality. For instance, in Ukrainian historical detective there is a noticeable
tendency to the in-depth research of momentous historical processes in the times of bifurcation. Sometimes there are
ironical rethinking of the past in a post-colonial spirit. Now this genre is flourishing, and its incessant transformations
deserve further research.