Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості сценічного дизайну в контексті сценографічного втілення літературних
творів на сцені сучасного українського драматичного театру. Методологія дослідження. Застосовано
аналітичний метод, який посприяв опрацюванню закордонних наукових праць, присвячених сценографічному
мистецтву, а також дослідженню художнього вирішення конкретних театральних постановок; метод
термінологічного аналізу, завдяки якому уточнено та доповнено поняття «сценографія»; функціонально типологічний метод, за допомогою якого конкретизовано функції сценічного дизайну і виявлено специфіку їх
прояву сценографічному вирішенні вистав за творами українських письменників та ін. Наукова новизна.
Досліджено сценічний дизайн як різновид сценографічних типів театрального простору; виявлено особливості
сценічного дизайну в контексті сценографічного втілення літературних творів на сцені сучасного українського
драматичного театру. Висновки. Не втрачаючи самобутності і продовжуючи розвиток у напрямах, закладених
провідними українськими театральними художниками другої половини ХХ ст., лексика сценографічного
мистецтва в Україні наразі є складною, вирізняючись багатошаровістю і багатозначністю метафор. Сучасна
сценографія України активно використовує прийоми інших видів мистецтв – вона тісно пов’язана з архітектурою,
завдяки якій створюються нові сценічні побудови, використовує дизайнерські відкриття, образотворче та
кіномистецтво, графіку та скульптуру. Дослідження виявило, що сценічний дизайн як спосіб оформлення
ігрового простору в постановках сучасних українських режисерів постає в двох основних варіантах: у вигляді
архітектурно-просторових композицій, що дозволяють поєднувати в одній спеціально сконструйованій споруді
функціоналізм та образну виразність, а також у вигляді абстраговано-нейтрального середовища, на тлі якого у
процеси дії п’єси виникають елементи оформлення. Властивий сценічному дизайну принцип конструювання
простору зумовлює широке використання цього сценографічного типу завдяки можливості створення
найрізноманітніших просторових моделей.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the features of stage design in the context of scenographic embodiment
of literary works on the stage of modern Ukrainian drama theater. Research methodology. An analytical method was
used, which contributed to the development of foreign scientific works on scenographic art, as well as the study of artistic
solutions of specific theatrical productions; the method of terminological analysis, due to which the concept of
"scenography" is clarified and supplemented; functional-typological method, by means of which the functions of stage
design are concretized and the specifics of their manifestation are revealed to the scenographic solution of performances
based on the works of Ukrainian writers, etc. Scientific novelty. Stage design as a kind of scenographic types of theatrical
space is studied; features of stage design in the context of scenographic embodiment of literary works on the stage of
modern Ukrainian drama theater are revealed. Conclusions. Without losing its originality and continuing to develop in
the directions laid down by the leading Ukrainian theater artists of the second half of the twentieth century, the vocabulary
of scenographic art in Ukraine is now complex, multilayered and multifaceted metaphors. Modern scenography of
Ukraine actively uses the techniques of other arts – it is closely related to architecture, which creates new stage
constructions, uses design discoveries, fine and cinematography, graphics and sculpture. The study found that stage design
as a way to design the play space in the productions of modern Ukrainian directors appears in two main versions – in the
form of architectural and spatial compositions that combine in one specially designed building functionalism and
figurative expressiveness, as well as abstract-neutral environment, against which in the processes of the play there are
design elements. The principle of space design inherent in stage design determines the widespread use of this scenographic
type due to the possibility of creating a variety of spatial models.