Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Бобул, Іван Васильович | |
dc.date.accessioned | 2022-08-22T11:38:55Z | |
dc.date.available | 2022-08-22T11:38:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Бобул І. В. World music: на перетині глобального та етнокультурного // Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 41. С. 108–115. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4397 | |
dc.description | Purpose of Research. The purpose of the research is to investigate the musical direction of world music as a polystylistic musical phenomenon that arose at the intersection of globalization trends and local folklorism from the point of view of a modern cultural phenomenon. Methodology. The research methodology combines the use of a systemic approach, as well as a set of the following methods: art history and cultural, analytical, comparative, historical ones, which are applied to the consideration of the concept of world music in modern musical art. Scientific Novelty. The scientific novelty of the research is the fact that for the first time the phenomenon of the musical direction of world music was investigated from the standpoint of the relationship among the categories of global, local and glocal in their cultural expression. Conclusions. In the conditions of globalisation and glocalisation, when the processes of fragmentation and compression of cultural texts are present in the world of total communication, all cultures are involved into each other, all of them are «hybrid», heterogeneous, differentiated. The musical direction of world music became a natural stage in the development of world culture and art, affecting a number of national cultures. Not being devoid of objective criticism, this direction serves as a source of intercultural communication and mutual enrichment of cultures. The processes of world migration with the music industry develop their own musical structures, technologies, performance contexts, influencing the socio-cultural environments of national societies. However, the resulting new transnational cultural products also affect authentic cultural samples, giving them new meanings as well. In the conditions of modern life, it is impossible to avoid international influences - ideological, stylistic or technological. Modern music is shaped by both global and local trends, where the local is more relational than oppositional. Contemporary music articulates global social, musical and economic aspects that encompass the experience of both national, locally authentic cultures and world musical practices. All these trends connect with the complex network of modern mass cultural communication, giving rise to new cultural and artistic contexts and phenomena. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи – дослідити музичний напрям world music як полістилістичне музичне явище, що зародилося на перетині глобалізаційних тенденцій і локального фольклоризму з погляду культурного феномену сучасності. Методологія дослідження поєднує застосування системного підходу, а також сукупності таких методів: мистецтвознавчого та культурологічного, аналітичного, компаративного, історичного при розгляді поняття world music у сучасному музичному мистецтві. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше феномен музичного напряму world music досліджено з позицій співвідношення категорій глобального та локального й глокального в їх культурному вияві. Висновки. В умовах глобалізації та глокалізації, коли у світі тотальної комунікації наявними є процеси фрагментації і стиснення культурних текстів, усі культури є залученими, «втягненими» одна в одну, жодна не є окремішною, усі є до певної міри «гібридними», неоднорідними, диференційованими. Музичний напрям world music став закономірним етапом у розвитку світової культури та мистецтва, охопивши низку національних культур. Не будучи позбавленим об’єктивної критики, водночас, цей напрям слугує джерелом міжкультурної комунікації та взаємозбагачення культур. Процеси світової міграції разом з музичною індустрією розвивають власні музичні структури, технології, виконавські контексти, впливаючи на соціокультурні середовища національних суспільств. Але нові транснаціональні культурні продукти, що в результаті утворюються, впливають і на автентичні культурні зразки, надаючи їм теж нових значень. В умовах сучасного буття уникнути міжнародних впливів: ідеологічних, стилістичних чи технологічних неможливо. Сучасна музика формується як глобальними тенденціями, так і локальними, де локальне є скоріше реляційним, ніж опозиційним. Сучасна музика артикулює загальносвітові соціальні, музичні й економічні аспекти, які охоплюють як досвід національних, локально автентичних культур, так і світові музичні практики. Усі ці тенденції сполучаються зі складною мережею сучасної масово-культурної комунікації, породжуючи нові культурно-мистецькі контексти та феномени. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | world music | uk_UA |
dc.subject | глобалізація | uk_UA |
dc.subject | локальні культури | uk_UA |
dc.subject | глокальність | uk_UA |
dc.subject | етнокультурні особливості | uk_UA |
dc.subject | музична культура | uk_UA |
dc.subject | музична індустрія | uk_UA |
dc.title | World music: на перетині глобального та етнокультурного | uk_UA |
dc.title.alternative | World music at the crossing point of global and ethnocultural ones | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |