dc.contributor.author |
Сунь, Жуйшан |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-22T12:33:36Z |
|
dc.date.available |
2022-08-22T12:33:36Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Сунь Жуйшан. Мадригальна основа ліризму української пісні // Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 41. С. 146–152. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4403 |
|
dc.description |
The purpose given work is a comparison of the historical conditions of the arising the madrigal and Ukrainian
songs and the stage of their development at New time with an analysis of significant song samples in named
foreshortening. The methodological base of the study emerges from the intonation approach, as he formed in the
treatment of Androsova D., Liu Bingjan, Markova O., Muravskaja O., Roschenko O., and other prominent scientists of
Ukraine. The base of the exploratory approach considers the methods of analytical, historian-descriptive, hеrmеnеutic interpretation, and cоmpаrаtive-style, which in complex allow defining the sense historically variable forms in
dеtеrminаnt of the contents music-poetical opening. The scientific novelty of the work is defined by independence to
theoretical idea of the parallels between-song typology of the Ukraine and Italy, as well as that that for the first time in
musicology of Ukraine is considered content-richness and structure Ukrainian song in accepted foreshortening of the
parallels with Italian madrigal. Conclusions. The comparison of the historical epochs of the arising the madrigal and
Ukrainian songs shows the generality of their development on sacramental headwaters and real contact nation that has
conditioned the nature of the manifestation madrigal typology sign in Ukrainian sogs, but at New time prepared
discovery in classicist Ukrainian song composition corresponding to signs of the genre-typology structure. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Метою роботи є порівняння історичних умов виникнення мадригалу, української пісенності й етапів їх
розвитку в Новий час з аналізом показових пісенних зразків у названому ракурсі. Методологічною основою
дослідження став інтонаційний підхід, як він склався в розробках Д. Андросової, Лю Бінцяна, О. Маркової,
О. Муравської, О. Рощенко й інших визначних науковців України. Основою дослідницького підходу вважаємо
методи: аналітичний, історично-описовий, герменевтично-інтерпретаційний, компаративно-стильовий, які
в комплексі дали можливість визначити значеннєвість історично змінних форм у детермінації змісту музично поетичних відкриттів. Наукова новизна роботи полягає в самостійності теоретичної ідеї паралелей співочих
типологій України й Італії, а також у тому, що вперше в музикознавстві України визначено значеннєвість
і структуру українських пісень у прийнятому ракурсі паралелей щодо італійського мадригалу. Висновки.
Порівняння історичних епох виникнення мадригалу й української пісенності засвідчило спільність їх розвитку
за сакральними витоками та реальними контактами націй, що зумовило органічність прояву мадригальних
типологічних ознак в українській пісенності, а в Новий час детермінувало виявлення в класиці українських
пісенних композицій відповідних ознак жанрово-типологічного складу. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
мадригал |
uk_UA |
dc.subject |
пісня |
uk_UA |
dc.subject |
романс |
uk_UA |
dc.subject |
арія |
uk_UA |
dc.subject |
ліризм |
uk_UA |
dc.subject |
жанр у музиці |
uk_UA |
dc.subject |
музичний стиль |
uk_UA |
dc.title |
Мадригальна основа ліризму української пісні |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Madrigal base of the lyricism in ukrainian song |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |