Show simple item record

dc.contributor.author Сунь, Жуйшан
dc.date.accessioned 2022-08-22T12:33:36Z
dc.date.available 2022-08-22T12:33:36Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Сунь Жуйшан. Мадригальна основа ліризму української пісні // Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 41. С. 146–152. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4403
dc.description The purpose given work is a comparison of the historical conditions of the arising the madrigal and Ukrainian songs and the stage of their development at New time with an analysis of significant song samples in named foreshortening. The methodological base of the study emerges from the intonation approach, as he formed in the treatment of Androsova D., Liu Bingjan, Markova O., Muravskaja O., Roschenko O., and other prominent scientists of Ukraine. The base of the exploratory approach considers the methods of analytical, historian-descriptive, hеrmеnеutic interpretation, and cоmpаrаtive-style, which in complex allow defining the sense historically variable forms in dеtеrminаnt of the contents music-poetical opening. The scientific novelty of the work is defined by independence to theoretical idea of the parallels between-song typology of the Ukraine and Italy, as well as that that for the first time in musicology of Ukraine is considered content-richness and structure Ukrainian song in accepted foreshortening of the parallels with Italian madrigal. Conclusions. The comparison of the historical epochs of the arising the madrigal and Ukrainian songs shows the generality of their development on sacramental headwaters and real contact nation that has conditioned the nature of the manifestation madrigal typology sign in Ukrainian sogs, but at New time prepared discovery in classicist Ukrainian song composition corresponding to signs of the genre-typology structure. uk_UA
dc.description.abstract Метою роботи є порівняння історичних умов виникнення мадригалу, української пісенності й етапів їх розвитку в Новий час з аналізом показових пісенних зразків у названому ракурсі. Методологічною основою дослідження став інтонаційний підхід, як він склався в розробках Д. Андросової, Лю Бінцяна, О. Маркової, О. Муравської, О. Рощенко й інших визначних науковців України. Основою дослідницького підходу вважаємо методи: аналітичний, історично-описовий, герменевтично-інтерпретаційний, компаративно-стильовий, які в комплексі дали можливість визначити значеннєвість історично змінних форм у детермінації змісту музично поетичних відкриттів. Наукова новизна роботи полягає в самостійності теоретичної ідеї паралелей співочих типологій України й Італії, а також у тому, що вперше в музикознавстві України визначено значеннєвість і структуру українських пісень у прийнятому ракурсі паралелей щодо італійського мадригалу. Висновки. Порівняння історичних епох виникнення мадригалу й української пісенності засвідчило спільність їх розвитку за сакральними витоками та реальними контактами націй, що зумовило органічність прояву мадригальних типологічних ознак в українській пісенності, а в Новий час детермінувало виявлення в класиці українських пісенних композицій відповідних ознак жанрово-типологічного складу. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject мадригал uk_UA
dc.subject пісня uk_UA
dc.subject романс uk_UA
dc.subject арія uk_UA
dc.subject ліризм uk_UA
dc.subject жанр у музиці uk_UA
dc.subject музичний стиль uk_UA
dc.title Мадригальна основа ліризму української пісні uk_UA
dc.title.alternative Madrigal base of the lyricism in ukrainian song uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account