Короткий опис(реферат):
Мета статті – проаналізувати сучасні культурно-креативні проєкти брендингу України. Методологія
дослідження ґрунтується на загальнонаукових методах дослідження (аналізу, синтезу, узагальнення тощо) та
принципах пізнання (достовірності, неупередженості й ін.). Аналітичний підхід використано для виявлення
динаміки змін у позиціонуванні брендів України, порівняльний і аксіологічний – для зіставлення основних
змістів їхніх ціннісних наративів. Наукова новизна. Проаналізовано представлені нашою країною з метою
формування її позитивного іміджу креативні бренд-проєкти: «Ukraine NOW» (2018), «Ukraine: Innovating For the
Future» (2021), «Вravery tо be Ukraine» (2022), «Ukraine Now and Forever» (2022). Висновки. Бренди «Ukraine
NOW» (2018) та «Ukraine: Innovating For the Future» (2021), на жаль, не мали чіткої стратегії позиціонування
України як потужного культурного центру: із власними іменами, сучасністю і культурними здобутками. Останні
бренди (2022) «Вravery tо be Ukraine» та «Ukraine Now and Forever» значно змінили своє спрямування і тематику.
Вони креативно-культурні, такі, що мають унікальну не економічно-інвестиційну, а насамперед культурну
цінність, яка ґрунтується на характерних ідентично-ментальних особливостях нашого народу, що власне і є
платформою для розвитку країни та її позиціонування у світі. Останні бренди України здатні істотно
переформатувати пріоритети в сприйнятті України у світовому просторі: змістити акценти, змінити стереотипні
та ціннісні установки, привернути увагу до нашої держави як потужного культурного центру у світі.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse modern cultural and creative branding projects of Ukraine. The research
methodology is based on general scientific research methods (analysis, synthesis, and generalisation) and principles of
scientific knowledge (reliability and objectivity). The analytical approach has been used to identify the dynamics of
changes in the positioning of Ukrainian brands, the comparative and axiological approach has been used to compare the
main contents of their value narratives. Scientific novelty. Creative brand projects presented by our country with the aim
of forming its positive image have been analysed: “Ukraine NOW” (2018), “Ukraine: Innovating for the Future” (2021),
“Vravery to be Ukraine” (2022), “Ukraine Now and Forever” (2022). Conclusions. The brands “Ukraine NOW” (2018)
and “Ukraine: Innovating for the Future” (2021) did not have a clear strategy for positioning Ukraine as a powerful
cultural centre with its own names, modernity, and cultural achievements. The latest brands (2022) “Vravery to be
Ukraine” and “Ukraine Now and Forever” have significantly changed their direction and theme. They are creative and
cultural, they highlight a unique, not economic and investment, but primarily cultural value which is based on the
characteristic identity and mental features of our people, which are actually a platform for the development of the country
and its positioning in the world. The latest brands of Ukraine are capable of significantly reformatting priorities in the
perception of Ukraine in the world: they may shift accents, change stereotypes and values, draw attention to our country
as a powerful cultural centre in the world.